André Stempfel – The Merchant House, Your House
12 december 2025 – 28 februari 2026

Een vooraanstaand Frans kunstenaar, een onbetwiste autoriteit op het gebied van het monochroom en een praktijkgerichte uitvinder: André Stempfel (1930) heeft ons onmiskenbaar opnieuw bewijs geleverd voor de duurzaamheid en artistieke kracht van het monochroom. The Merchant House is vereerd een speciale tentoonstelling te presenteren van zijn oeuvre, dat het medium tegelijk vormgeeft en uitdaagt. Stempfels tijdloze geometrieën in lichtend geel – zijn “gele monochromen” – betreden een leefomgeving, maar slechts om deze te decontextualiseren. Speels, acrobatisch, spectaculair: ze ontwrichten de gebruikelijke gezichtspunten.

Met zijn vijfennegentig jaar blijft Stempfel op het hoogtepunt van zijn zoektocht, trouw aan zijn zelfomschreven, voortdurende aanpak van “destructie-metamorfose”: “iconoclastisch (en uitgelaten)”, met de bedoeling “wanorde te stichten” in een “ruimte van introspectie”.

Stempfels werk dringt aan op toevalligheid en participatie. TMH transformeert in reactie daarop haar eigen verschijning voor deze tentoonstelling. Sofa’s, stoelen, kasten en lampen worden binnengebracht, om iedereen uit te nodigen te blijven hangen, te verpozen en te ontmoeten in gezelschap van de kunstwerken. ‘Miroir morceau choisi’ (1984), ‘le président’ (1986), ‘ligne hors texte’ (1989), ‘retourné’ (1998), ‘sooth’ (2006), ‘rou-lé’ (2017), ‘où?, quoi?’ (2020) en ‘vloop’ (2023) worden uitgelicht als enkele van zijn emblematische hybride werken.

In het licht dat de gele geometrische figuren werpen – vrijgelaten om in speelsheid te dwalen – bevestigt de geometrie opnieuw haar vloeiende, bepalende kracht. Ze herkadert, of zelfs her-eigent alledaagse objecten in termen van objecten van de geometrie: lijnen, vormen en hun ritmes. En wat te denken van de functionaliteit, de instrumentele aard van meubilair?

Een strikt logische kijk op de wereld wordt hiermee ter discussie gesteld, en daarmee ook de kaders die ons oriënteren binnen deze wereld. De objecten van Stempfel, die het middelpunt vormen, trekken ons aan met een gedeelde humor en een vreugde die de kunst levend houdt – en tegelijk ook ons.

Deze tentoonstelling bouwt voort op het essay van oprichter en artistiek directeur Marsha Plotnitsky over Stempfel in de catalogus ‘Consequences III’, en zet de dialoog van de galerie met Stempfels werk voort.