Over Museumtijdschrift
Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst tot erfgoed en design.
Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst tot erfgoed en design.
Is de tentoonstelling ‘Bourgondiërs in Limburg’ in het Limburgs Museum in Venlo ook daadwerkelijk een Limburgs feestje? Ja en nee. Een feest voor het oog is het zeker, maar een heldere focus op dat ‘Limburg’ uit de titel ontbreekt.
Zie ik wat ik denk te zien, of word ik misleid? Terwijl we vandaag echte beelden proberen te onderscheiden van kunstmatige intelligentie, speelden kunstenaars eeuwen geleden al met de grens tussen echt en schijn. De tentoonstelling ‘Om de tuin geleid’ in Het Noordbrabants Museum laat zien hoe misleiding, verleiding en verbeelding al eeuwenlang hand in hand gaan, aan de hand van zestiende en zeventiende-eeuwse kunst en hedendaagse werken.
Hoewel ze door sommigen ooit werd geprezen als een van de grootste beloftes van haar generatie, raakte haar naam na haar dood in de vergetelheid. Nu brengt Museum Drachten daar verandering in met de eerste solotentoonstelling sinds 1979: ‘Dit is Edith van Leckwyck’.
Japanse ama-duikers doken eeuwenlang op één ademteug naar parels, zeewier en schelpdieren. Tussen 1955 en 1985 fotografeerde parelhandelaar Kusukazu Uraguchi in zijn geboortestreek Shima hun feeërieke onderwaterwereld. Tachtig zwart-witfoto’s zijn nu in Huis Marseille in Amsterdam te zien.
In Londen schittert een ongekende Nederlandse gast: de collectie van Helene Kröller-Müller. In de National Gallery in Londen komt het neo-impressionisme samen in al zijn kleur, licht en idealisme – met als hoogtepunt een zelden samen getoonde tweeluik van Jan Toorop.
In de tentoonstelling ‘René! I’m still standing’ in de Grote Kerk Breda tonen tussen de praalgraven en het historische interieur van de kerk twaalf kunstenaars schilderijen, sculpturen, textiele werken, foto’s en video-installaties over liefde en verlies.
Een theatervoorstelling over fotografie klinkt als een conceptuele gok, maar bij Erwin Olaf werkt het verrassend goed. Zijn werk lijkt gemaakt voor drama, emotie en overdaad. ‘De Grote Kunstshow met Erwin Olaf’ brengt zijn iconische foto’s naar het podium, waar acteurs de verstilde beelden nieuw leven inblazen.
Aan de rand van Arnhem ligt de Diogenesbunker, ooit gebouwd door de nazi’s als zenuwcentrum van de luchtverdediging. Nu vormt hij het decor van ‘Emerging exits’, een tentoonstelling waarin vijftien hedendaagse kunstenaars actuele dreigingen onderzoeken – van klimaatcrisis tot geopolitiek. Maar er zijn ook hoopvolle uitwegen te vinden: “Het is knap hoe de samenstellers oorlogsgeschiedenis weten te koppelen aan actualiteit zonder weg te zinken in machteloosheid.”
© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.