Over Museumtijdschrift
Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst tot erfgoed en design.
Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst tot erfgoed en design.
Bij het binnenlopen van een donkere zaal in de Kunsthal Rotterdam word je begroet door opzwepende muziek, variërend van hiphop en house tot Latin en volksmuziek. Deze muziek zet de energieke toon voor de beleving van Universal Tongue, een video-installatie gemaakt door kunstenaar Anouk Kruithof (1981).
De kleurrijke en ontroerende fantasiewerelden van de Canadees-Chinese kunstenaar Matthew Wong zijn bij het Nederlandse publiek relatief onbekend. Het Van Gogh Museum brengt nu terecht een ode aan zijn indrukwekkende en aangrijpende oeuvre.
Spitse bergen, ronde maantjes en gekleurde landschappen. Deze motieven fascineerden de Deense Cobra-kunstenaar Else Alfelt (1910-74), die voor het Nederlandse publiek vrij onbekend is. Daar brengt Stedelijk Museum Schiedam verandering in met Alfelts eerste Nederlandse solotentoonstelling ‘Eeuwigheid van de maan’.
Koos Buster (1991) heeft de afgelopen jaren gezorgd voor een heropleving van keramiek in Nederland. In zijn werk eert en behoudt Koos Buster vaak alledaagse voorwerpen door ze te vereeuwigen in keramiek. Met zijn kenmerkende artistieke stijl transformeert Koos Buster het alledaagse tot iets vreugdevols en waardevols, waarmee hij het object viert.
Dichter bij de beeldhouwkunst van Hans Arp kun je haast niet komen. Museum Beelden aan Zee toont 21 gipsen werkmodellen, waaraan je perfect kunt aflezen hoe de kunstenaar door hernemen en combineren tot zijn organische beeldtaal kwam.
Brussel viert het honderdjarige bestaan van het surrealisme met een tentoonstelling vol internationale topstukken. Geheel anno 2024 is de genderbalans wat gecorrigeerd, maar het overzicht meandert langs bekende thema’s als de nacht, het mentale landschap en dromen.
Verspreid door de historische zalen van Museum de Lakenhal liggen gekleurde bundeltjes van textiel, versierd met borduursels. Deze bottari’s, Koreaanse bedspreien die worden gebruikt om persoonlijke spullen te verplaatsen, zijn onderdeel van de solopresentatie van de Koreaanse kunstenaar Kimsooja (1957).
© Copyright [2023]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.