Over Museumtijdschrift
Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst tot erfgoed en design.
Museumtijdschrift, hét blad voor de museumbezoeker, is informatief, actueel en verrassend en biedt een unieke mix uit het tentoonstellingsaanbod, van kunst tot erfgoed en design.
Het zijn twee wereldberoemde iconen, de een in de wetenschap, de ander in de kunst: Antoni van Leeuwenhoek en Johannes Vermeer. Beiden werden in 1632 geboren in Delft en liggen daar begraven in de Oude Kerk. Hier wordt in de kleinschalige tentoonstelling ‘’t Had gekund’ verkend hoe de twee grootheden elkaar in een mogelijke vriendschap hadden kunnen inspireren.
Tijdens de verbouwing van het Binnenhof in Den Haag worden kunstenaars uitgenodigd om tijdelijke projecten te realiseren. Dit weekend gaat de miniopera over macht, overmoed en overstroming van het kunstenaarsduo Margit Lukács en Persijn Broersen in première. De film is te zien op een groot scherm in de Hofvijver.
In de tentoonstelling ‘Re:Fwd – A reply to the present, a forward to us all’ in Kunstlinie Almere verkennen 21 kunstenaars hun visie op een hoopvolle blik op de toekomst. Hier wordt hoop niet gepresenteerd als een onbereikbaar ideaal, maar als een levenshouding die aanzet tot verandering.
Als columnist van Museumtijdschrift schrijft Pauline Broekema in elk nummer over haar persoonlijke kunstobservaties. In deze column, uit Museumtijdschrift nummer 1, over kunst in de openbare ruimte.
In de tentoonstelling ‘Nieuw Parijs – Van Monet tot Morisot’ toont Kunstmuseum Den Haag hoe Parijs een broedplaats werd voor het impressionisme. Aan de hand van 65 schilderijen, waaronder indrukwekkende bruiklenen, komt de stad van toen weer tot leven.
Eén op de drie mensen krijgt te maken met seksueel geweld. Sinds de MeToobeweging is het onderwerp van gesprek, ook binnen de beeldende kunstwereld, maar zelden onderwerp van de kunst zelf. Het Sexually Abused Artists Collective brengt daar nu verandering in met de tentoonstelling ‘I think u did something to me, and now it’s in everything I see and do’ in Het Nieuwe Domein in Sittard.
In ‘Oltre Terra’ in het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert designstudio Formafantasma een lopend onderzoek naar de productie van wol prestenteert. Met een kritische blik belicht de tentoonstelling de geschiedenis, ecologie en ethische vraagstukken rondom de eeuwenlange wederzijdse afhankelijkheid tussen mens en schaap.
© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.