Heb je
hulp nodig?
Voor vragen over jouw abonnement neem contact op met Abonnementenland
+31 (0)251 – 257924
Voor algemene vragen bel met ons kantoor
+31 (0)38 – 4673400
Bereikbaar op werkdagen tussen 8.30-17.00 uur
Voor vragen over jouw abonnement neem contact op met Abonnementenland
+31 (0)251 – 257924
Voor algemene vragen bel met ons kantoor
+31 (0)38 – 4673400
Bereikbaar op werkdagen tussen 8.30-17.00 uur
Als columnist van Museumtijdschrift schrijft Pauline Broekema in elk nummer over haar persoonlijke kunstobservaties. In deze column, uit Museumtijdschrift nummer 2, over Willem Paets.
In het Groninger Museum presenteert de Duitse kunstenaar Joana Schneider (1990) in haar solotentoonstelling ‘Otherwordly’ monumentale textielwerken, gemaakt van afgedankte visserstouwen en geweven met textieltechnieken die dreigen te worden vergeten. Pastelkleuren en organische vormen trekken je naar binnen, maar achter de zoetheid schuilt een scherp feministisch commentaar op vrouwelijkheid en schoonheidsdruk.
Sex sells: we worden omringd door hypergeseksualiseerde beelden en porno is alomtegenwoordig. Tegelijkertijd hebben jongeren minder seks dan vroeger en lijkt onze samenleving preutser te worden. Het Limburgs Museum in Venlo probeert deze paradox te doorbreken met de tentoonstelling ‘Erotiek – Voorbij schoonheid en schaamte’. Platte of vulgaire beelden zul je er nauwelijks tegenkomen. In plaats daarvan ligt de nadruk op de kracht van verbeelding.
De monumentale textielinstallaties van de Poolse kunstenaar Magdalena Abakanowicz in het Noordbrabants Museum, Provinciehuis in Den Bosch en Textielmuseum in Tilburg lijken je te kunnen opeten. Met haar textielsculpturen doorbrak ze rond 1960 de grens tussen ambacht en autonome kunst. Dat leverde haar bewondering, navolging en kritiek op.
Museum Gouda was een van de eerste Nederlandse musea die werk maakte van een collectie met werk van vrouwelijke kunstenaars. In de tentoonstelling ‘Ongehoord: verzamelde vrouwen’ wordt onderzocht hoe ruim dertig vrouwen uit deze collectie zich positioneerden in een wereld die veelal door mannen werd gedomineerd. De tentoonstelling sluit aan bij het feministische collectiebeleid van de baanbrekende voormalige directeur Josine de Bruyn Kops.
Liefde is wat ons verbindt. Dat is het misschien wat clichématige thema van de tentoonstelling ‘De Kremer Collectie – Een gedeelde liefde’ in Museum Alkmaar. Die afgezaagde insteek vergeef je ze echter snel, want deze privéverzameling van George en Ilone Kremer zit vol met fraaie werken van zeventiende-eeuwse meesters als Frans Hals, Gerard van Honthorst en Rembrandt.
In het Brusselse Bozar is een overzicht gewijd aan de Belgische kunstenaar Berlinde de Bruyckere. Wat maakt haar gruwelijke beelden zo fascinerend?
Wat doet technologie met het mens-zijn? En hoe gaat Japan om met haar traumatische oorlogsverleden? Het zijn geen opbeurende vragen. In de tentoonstelling ‘Theaters of life’ onderzoekt Meiro Koizumi (1976) deze aangrijpende thema’s met indrukwekkend werk. (Video-)installaties, tekeningen, sculpturen, virtual reality en kunstmatige intelligentie: de solotentoonstelling van de hedendaagse Japanse kunstenaar heeft het allemaal.
© Copyright [2025]. Museumtijdschrift. Alle rechten voorbehouden.