Ken jij iemand voor wie dit interessant is?

Wellicht ook interessant om te lezen?

Pieter van der Heyden naar Pieter Bruegel I, ‘Wellust / Luxuria’, 1558, foto: Rijksmuseum
Leontine van der Elst

Wat is goed en wat is fout?

De tentoonstelling ‘Goed fout – De zeven hoofdzonden in beeld’ in het Bonnefanten (Maastricht) onderzoekt hoe de zonden in de vijftiende en zestiende eeuw werden afgebeeld en biedt een spiegel om te reflecteren op onze huidige tijd.

Pieter van der Heyden naar Pieter Bruegel I, ‘Wellust / Luxuria’, 1558, foto: Rijksmuseum
Leontine van der Elst

(On)verwante tijdgenoten in Escher in Het Paleis, Den Haag

In haar honderdste sterfjaar toont Escher in Het Paleis (Den Haag) met de tentoonstelling ‘Julie de Graag’ ruim dertig prenten van graficus Julie de Graag (1877-1924) naast het werk van Maurits Escher (1898-1972). Beide kunstenaars deelden een grote liefde voor de natuur en verbeeldden die op hun eigen wijze in grafiek.

Pieter van der Heyden naar Pieter Bruegel I, ‘Wellust / Luxuria’, 1558, foto: Rijksmuseum
Frank van der Ploeg

Wallerant Vaillant – Kunst voor fijnproevers

Het oeuvre van de zeventiende-eeuwse meester Wallerant Vaillant is opmerkelijk en veelzijdig. Hoewel hij als portretschilder een prominente rol in Amsterdam vervult, ligt zijn grotere betekenis voor de kunstgeschiedenis in zijn werk als krijttekenaar en pionier van de mezzotint-techniek. Met de tentoonstelling ‘Veelzijdig virtuoos – Wallerant Vaillant in Amsterdam’ haalt Museum Van Loon deze vergeten kunstenaar uit de schaduw.

Pieter van der Heyden naar Pieter Bruegel I, ‘Wellust / Luxuria’, 1558, foto: Rijksmuseum
Leontine van der Elst

Tekenkunst op grote schaal in Museum More

Ooit al eens willen verdwijnen in reuzentekeningen? Dat is precies wat Museum More (Gorssel) te bieden heeft met de tentoonstelling ‘Size Matters – Monumentale tekenkunst nu’. Dwaal door een verzameling werken van minstens twee meter hoog of breed, gemaakt door 28 tekenaars uit negen verschillende landen.