In deze serie bespreken we elke maandag een kunstwerk dat is geïnspireerd op tradities en gebeurtenissen van de betreffende maand. Deel 13: verfstrepen als kale boomtakken in de abstracte kunst van Pierre Soulages.

Pierre Soulages, ‘Peinture, 20 novembre 1956’, 1956, Solomon R. Guggenheim Museum, New York, © 2018 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris

Zwart op zwart op zwart, met nog een laag zwart. Naar verluidt waren het de kale bomen die de Franse kunstenaar Pierre Soulages (1919-2022) als vertrekpunt nam voor Peinture, 20 novembre 1956. Hij zag hun winterse silhouet als abstracte sculpturen die hem inspiratie gaven voor zijn artistieke zoektocht naar structuur en variatie. Voor dit schilderij heeft de kunstenaar het doek in drie horizontale stukken verdeeld, waarop hij met horizontale en verticale verfstreken een stevige structuur vormde waarop rode en bruine kleurnuances een warme sfeer toevoegen aan de compositie. Het licht dat van buiten op het werk valt, beschouwde de schilder als essentieel onderdeel van het werk. Wie goed kijkt, ziet de fijne groeven op de verf waarop het licht reflecteert.