In Museumtijdschrift leest u in elke editie over de mooiste en meest bijzondere tentoonstellingen van het moment. Wie zijn de mensen achter de tentoonstelling? Welke keuzes maken zij, welke uitdagingen komen op hun pad? Deze week vertelt Charlotte Hoitsma, conservator bij Het Noordbrabants Museum, over de unieke ‘Suite Vollard’ van Picasso. “Deze serie etsen leest als een soort dagboek. Je krijgt echt een kijkje in zijn gedachtewereld en je komt heel dicht bij de kunstenaar.”

Wat maakt deze tentoonstelling onderscheidend?
“In deze tentoonstelling tonen wij de complete ‘Suite Vollard’ van de Spaanse meester Pablo Picasso. Hij maakte deze in opdracht van de prominente kunsthandelaar en verzamelaar Ambroise Vollard. Die opdracht was heel vrij, dus Picasso kon daar een heel eigen invulling aan geven. Deze serie etsen leest als een soort dagboek. Je krijgt echt een kijkje in zijn gedachtewereld en je komt heel dicht bij de kunstenaar. Vollard was van plan om de etsen als luxe uitgave te publiceren, maar door zijn dood ten gevolge van een tragisch auto-ongeluk raakten de prenten verspreid. De ‘Suite Vollard’ bestaat uit honderd etsen en er zijn slechts enkele complete series. Fundación Mapfre in Madrid heeft zo’n complete serie en was gelukkig bereidwillig genoeg om deze aan ons uit te lenen. Het is dus een unieke kans om de complete set te kunnen bekijken en in het hoofd van Picasso te kruipen.”

Charlotte Hoitsma bestudeert ‘Vrouwelijke stierenvechter, II’

Wat was de grootste uitdaging tijdens het maken van deze tentoonstelling?
“De ‘Suite Vollard’ is heel complex. Picasso werkte binnen de serie met veel verschillende thema’s en onderwerpen. Vaak werkte hij deze weer op een andere manier uit, soms zitten daar wel jaren tussen. Dat maakt het ingewikkeld om de werken te rangschikken. Om meer houvast te krijgen hebben we gekozen om de tentoonstelling in thema’s op te bouwen, zoals de minotaurus, het atelier van de beeldhouwer en portretten van Vollard. Binnen de thema’s lopen de prenten wel chronologisch op, zodat je goed kunt volgen hoe Picasso in de loop van de tijd met dat thema bezig is geweest.”

© Pablo Picasso, ‘Naakte vrouw zittend, met hoofd rustend op hand’, 1934 (links) en ‘Beeldhouwer, gehurkt model en gebeeldhouwd hoofd’, 1933 (rechts)

Wat vindt u het bijzonderste stuk in de tentoonstelling?
“Dat is natuurlijk altijd lastig kiezen! Maar een van mijn favoriete werken is ‘Vrouwelijke stierenvechter, II’. De prent toont een motief waar Picasso altijd veel mee bezig is geweest, namelijk dat van stierenvechten. Dat komt natuurlijk vanuit zijn mediterrane achtergrond, maar ook het krachtige van de stier fascineerde hem. Hij maakte deze ets in 1934, en op veel andere plekken in de ‘Suite Vollard’ komt het thema terug. In deze ets is het een zeer dynamische voorstelling, met veel krachtige lijnen. Ook een mooi detail is dat van de paniekerige paardenkop boven in de voorstelling. In een van Picasso’s meest bekende werken, ‘Guernica’, komt precies zo’n paardenkop voor. Je ziet dus ook goed Picasso’s gedachtespinsels in deze prentenserie en hoe hij die later verder uitwerkt in zijn schilderijen.”

Pablo Picasso, ‘Vrouwelijke stierenvechter, II’, 1934

Picasso’s Suite Vollard’, t/m 13 februari in Het Noordbrabants Museum, Den Bosch, MK geldig, www.hetnoordbrabantsmuseum.nl

Hoofdbeeld: Zaaloverzicht ‘Picasso’s Suite Vollard’, foto: Jan-Kees Steenman