In Museumtijdschrift leest u in elke editie over de mooiste en meest bijzondere tentoonstellingen van het moment. Wie zijn de mensen achter de tentoonstelling? Welke keuzes maken zij, welke uitdagingen komen op hun pad? Deze week aan het woord is Tanja Kootte, conservator van Museum Catharijneconvent in Utrecht. Voor de tentoonstelling ‘Van God Los?’ maakte zij de balans op over de secularisatie in de jaren zestig.

Wat was de aanleiding van deze tentoonstelling?
“Het viel ons al een tijd op dat de jaren zestig tegenwoordig kunnen rekenen op een grote populariteit in onder meer boeken en tv-series, maar dat de grote religieuze veranderingen van dit decennium zelden als uitgangspunt worden genomen. En dat terwijl deze zo interessant zijn en doorwerken tot op de dag van vandaag! Bovendien kunnen we die veranderingen mooi laten zien aan de hand van interessante (kunst)voorwerpen. Museum Catharijneconvent, zelf product van de jaren zestig en zeventig, is bij uitstek de plek om hier een grote tentoonstelling aan te wijden.”

Conservator Tanja Kootte, foto: Mike Bink

Waarom is de tentoonstelling nu relevant?
“De jaren zestig betekenden een kantelpunt in de geschiedenis van het Nederlandse christendom. Nu – zestig jaar later – staan we er ver genoeg vanaf om de balans op te maken. Ook kunnen we nog mensen spreken die deze revolutionaire tijd meemaakten. Zij komen onder andere aan het woord in de podcast Van God los? die we bij de tentoonstelling hebben gemaakt. Door je onder te dompelen in de onstuimige jaren zestig kijk je misschien met andere ogen naar de huidige tijd. Wat heeft de secularisatie Nederland gebracht? Of juist niet gebracht? En hoe gaan we om met ons religieuze erfgoed?”

Jongen in liturgisch gewaad, foto: Pim Westerweel

Wat vindt u het bijzonderste stuk in de tentoonstelling?
“Een van de bijzonderste stukken is voor mij de ‘Litanie van het H. Hart’ van Jacques Frenken (1929) uit de collectie Becht uit Amsterdam. Als gevolg van het Tweede Vaticaans Concilie, waarin allerlei vernieuwingen in de kerk werden voorgesteld, brak in Nederland een ‘tweede beeldenstorm’ uit. Allerlei heiligenbeelden werden verwijderd uit de kerken en uit de huiskamers. Kunstenaar Jacques Frenken verzaagde die oude heiligen, stelde hiervan andere beelden samen en gaf ze zo een nieuwe betekenis. Deze ‘Litanie’ toont hoe het traditionele Christusbeeld in de jaren zestig uiteenspatte, maar in een andere samenstelling toch betekenis kon houden.”

Litanie van het H. Hart, foto: Mike Bink

Van God Los?’, t/m 28 augustus in Museum Catharijneconvent, Utrecht, MK geldig, www.catharijneconvent.nl
De podcast is te beluisteren via deze website.

Hoofdbeeld: Beatmis in Venlo, in aanwezigheid van pastoor en kapelaan, 1967