In Museumtijdschrift leest u in elke editie over de mooiste en meest bijzondere tentoonstellingen van het moment. Wie zijn de mensen achter de tentoonstelling? Welke keuzes maken zij, welke uitdagingen komen op hun pad? Deze week vertelt conservator Marieke Jooren van Museum More over het alledaagse in de virtuoze schilderijen van Arjan van Helmond.

Wat was de aanleiding van deze tentoonstelling?
“Ik kwam twee jaar geleden eigenlijk bij toeval het werk van Arjan van Helmond tegen, via een uitzending van Kunstuur over de Jeanne Oosting Prijs die hij in 2017 kreeg toegekend. Het werk sprak me direct aan, zowel heel intuïtief persoonlijk als vanwege de stilistische en thematische verbanden die ik zag met de collectie van Museum More. Het zijn alledaagse voorwerpen en interieurs, een soort kruising van stilleven en genrevoorstelling, in een virtuoze maar tegelijkertijd experimentele techniek. Ik mailde Arjan of ik op atelierbezoek mocht komen, waar hij direct enthousiast op reageerde. Vrij gauw daarna ontstond het idee om een dwarsdoorsnede van zijn beste werk te tonen in Gorssel.”

Marieke Jooren en Arjan van Helmond tijdens de opbouw van de tentoonstelling

Wat vindt u het bijzonderste werk in de tentoonstelling?
Dat is een schilderij van een plastic tuinstoel, dat ook het campagnebeeld van de tentoonstelling is geworden. Ik viel er direct voor. Het is een doek op flink formaat, hier en daar beplakt met papier en geschilderd in gouache en acrylverf in groen-grijzige tinten. Het ding staat voor een raam in een verder onduidelijke kamer, krap in het kader geplaatst. De lichtval suggereert flitslicht, als een soort overbelicht kiekje gemaakt tijdens een geslaagd huisfeestje waarbij alle stoelen in en om het huis benut worden. Het model stoel is op zichzelf tamelijk nietszeggend, maar universeel bekend en bijna iedereen heeft er wel een associatie bij. Het herinnert mij persoonlijk aan mijn vader die vorig jaar overleed. Hij had een hele verzameling van zulke stoelen – lekker zitten niksen in de tuin, dat deed hij graag een groot deel van de dag als het weer het toeliet. Een aantal van de stoelen staat nu op mijn eigen balkon. Als ik nu naar de stoelen kijk dan denk ik aan het werk van Arjan, en als ik het schilderij bekijk denk ik aan mijn vader. Ik vind het mooi als kunst je op die manier aan het associëren zet en je vervolgens beter doet kijken naar de realiteit.”

Arjan van Helmond, ‘Chair #1’, 2010, collectie kunstenaar

Wat vormde de grootste uitdaging tijdens het maken van de tentoonstelling?
De samenwerking met Arjan was heel erg leuk en verliep soepel en ook alle bruikleengevers waren meteen enthousiast. De uitdaging zat hem vooral in de vraag: kan de tentoonstelling vanwege de coronamaatregelen wel open op het geplande moment, of moeten we misschien uitstellen?! Uiteindelijk viel de geplande openingsdatum nog net binnen de laatste dagen van de lockdown, dat was wel even jammer, maar gelukkig mochten we een week later alsnog open en kan nu iedereen gaan kijken.”

Arjan van Helmond tijdens de opbouw van de tentoonstelling

Arjan van Helmond’, t/m 6 juni in Museum More, Gorssel, MK geldig, www.museummore.nl