In Museumtijdschrift leest u in elke editie over de mooiste en meest bijzondere tentoonstellingen van het moment. Wie zijn de mensen achter de tentoonstelling? Welke keuzes maken zij, welke uitdagingen komen op hun pad? Deze week vertelt Diana Wind, conservator bij Museum Rijswijk, over de solotentoonstelling van Jasper de Beijer. Voor het eerst wordt het ontstaansproces van zijn unieke oeuvre zichtbaar gemaakt voor het publiek.

Wat was de aanleiding voor deze tentoonstelling?
“In 2019 nodigde de Agnes van den Brandeler Stichting een aantal middelgrote musea in Nederland uit om een projectvoorstel in te dienen waarin een kunstenaar (geboren vóór 1978),  die ten onrechte weinig aandacht heeft gehad, uitgebreid wordt belicht. De stichting honoreerde het voorstel van Museum Rijswijk om een overzichtstentoonstelling van het werk van Jasper de Beijer te organiseren en daarbij een omvangrijke publicatie te maken.”

Jasper de Beijer en Diana Wind in de installatie ‘Critical Mass’

Kunt u iets vertellen over de manier waarop de tentoonstelling is opgebouwd en vormgegeven?
“De tentoonstelling start in de grote zaal van de nieuwe vleugel. Je stapt via een sluis de verdonkerde ruimte binnen, waar je pal voor de ingang van de installatie ‘Critical Mass’ staat. Treed binnen en geef jezelf de tijd om aan het blacklight te wennen. In het midden van de installatie kijk je vanuit Nederlands perspectief naar de rest van de wereld. Rondom volgen delen van de maquettes elkaar op die de kunstenaar in de afgelopen twintig jaar heeft gemaakt. Serie na serie dient zich aan. Als je uit de installatie komt, zie je aan de wanden van de zaal deze series opnieuw, nu gecombineerd met de inspiratiebronnen en het archiefmateriaal dat de kunstenaar heeft gebruikt. Grafisch vormgevers Evy van Schelt en Kylièn Sarino Bergh nemen je mee langs de tien series die de binnenzijde van de installatie weerspiegelen.
De tentoonstelling gaat verder op de eerste verdieping van het Tollenshuis, waar uit dezelfde series een ruime selectie van foto’s is te zien. In de kelderruimtes eindigt de tentoonstelling met de video ‘The Backwater Blues’ en zijn er interviews met Jasper de Beijer en met Evy van Schelt en Kylièn Sarino Bergh te zien. In de winkel is de omvangrijke publicatie ‘Critical Mass. Jasper de Beijer’ te koop.”

Jasper de Beijer, ‘Udongo’, 2009

Wat vindt u het bijzonderste werk in de tentoonstelling?
“De installatie ‘Critical Mass’ is heel bijzonder omdat Jasper de Beijer nooit eerder in zijn carrière van 20 jaar het ontstaansproces van de fotoseries heeft laten zien.”

Tijdens de opbouw van de tentoonstelling

Critical Mass’, t/m 18 april in Museum Rijswijk, MK geldig, www.museumrijswijk.nl