Het Britse museum The Courtauld Gallery heeft een aantal souvenirs bij een Van Gogh-tentoonstelling uit zijn assortiment gehaald, nadat er klachten waren gekomen over de respectloze omgang met mentale gezondheid. Het gaat onder meer om gummetjes in de vorm van een oor en zonnebloemenzeep, ‘voor de gekwelde kunstenaar die van luchtige bubbels houdt’.

“We maken allemaal fouten, in artistieke of andere zin. Neem het heft in eigen hand, net als Van Gogh, en verwijder wat je niet aanstaat.” Met deze woorden wordt de ‘earaser’ aangeprezen – de naam is een samenvoeging van ‘ear’ en ‘eraser’. ‘Smakeloos’, vonden veel critici. Het product verwijst naar Van Goghs getroebleerde tijden, waarin hij een deel van zijn linkeroor afsneed en een jaar werd opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Hij maakte op zijn 37ste een einde aan zijn leven.
De afgelopen dagen kwam er steeds meer kritiek op wat The Courtauld Gallery in Londen aanbood in zijn museumwinkel, zowel in de fysieke shop als online. Het museum, waar nu een tentoonstelling rond de zelfportretten van Vincent van Gogh (1853-90) te zien is, heeft daarop besloten de producten niet meer aan te bieden.

Cynisme
“Het is een duidelijk voorbeeld van het cynisme en de vercommercialisering waar de hedendaagse kunstwereld mee te maken heeft, waarin mentale gezondheid en psychische ziekten worden gezien als een grap – wat ze niet zijn – of als een uitzondering”, zegt de Britse kunstenaar Charles Thomson tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN. “Het idee om trendy en cool te zijn gaat boven de waardigheid.”
David Lee, hoofdredacteur van Britse kunsttijdschrift Jackdaw, zegt in de krant The Daily Mail dat hij het ongehoord vindt dat zo’n smakeloze grap als marketingstunt wordt gebruikt. “Zouden ze ook potloden verkopen in de vorm van een beenprothese bij een Frida Kahlo-expositie, als verwijzing naar het verlies van haar been?”

Bron: verschillende nieuwsberichten
Beeld: The Art Newspaper