Wekelijks vertelt een museumconservator over zijn/haar favoriete werk uit de nieuwste tentoonstelling. Deze aflevering: Josien Beltman, conservator van Rijksmuseum Twenthe, is geïntrigeerd door de ronde, donkere schaduw in de weelderige tulp van Elspeth Diederix. 

Elspeth Diederix, ‘Tulips’, 2022, Collectie Rijksmuseum Twenthe, aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds

“Eén van de foto’s uit de tentoonstelling van Elspeth Diederix die iedere keer mijn aandacht trekt is het werk ‘Tulips’. De titel suggereert dat er meerdere tulpen zijn afgebeeld, maar op de foto lijken ze te zijn samengesmolten tot één wonderlijke bloem. Wat de foto voor mij zo intrigerend maakt is de ronde, donkere schaduw bijna precies in het midden; een gapend zwart gat waarin je zou kunnen verdwijnen. Diederix laat met ‘Tulips’ zien waar ze bedreven in is, namelijk de kijker wijzen op de schoonheid van de natuur van ‘de dingen’, zoals de prachtige rode tinten van de tulpen en de frivole gekartelde bloembladeren rechtsonder. Maar het zwarte gat in het midden maakt het werk ook een beetje spannend. Juist dit ongewone element zorgt ervoor dat je er niet zomaar aan voorbijgaat, dat je toch nog eens goed kijkt en dan pas écht ziet hoe wonderschoon onze wereld eigenlijk is.”

Elspeth Diederix. Sottobosco’, t/m 11 september in Rijksmuseum Twenthe, Enschede, MK geldig, www.rijksmuseumtwenthe.nl