Wekelijks vertelt een museumconservator over zijn/haar favoriete werk uit de nieuwste tentoonstelling. Deze aflevering: conservator Francisca van Vloten over een uniek drieluik dat nooit eerder buiten de privésfeer is getoond. “Ze roepen bij mij een ‘Alles van waarde is weerloos-gevoel’ op.”

Jo Koster, drieluik met portretten van Rudolphine (Fien) van Spengler’, 1901, Johan (Doc) van Spengler’, 1904 en Constancia (Onny) van Spengler, 1901, particuliere collectie, foto’s: Ruben de Heer en Jan Zweerts
Jo Koster, drieluik met portretten van Rudolphine (Fien) van Spengler, 1901, Johan (Doc) van Spengler, 1904 en Constancia (Onny) van Spengler, 1901, part. coll., foto’s: Ruben de Heer en Jan Zweerts

“De tentoonstelling ‘Stug en Stoer’ levert voor mij veel favorieten op, zowel bij Jo Koster als Dora Koch-Stetter, maar de vraag is toegespitst op Jo Koster. Haar veelzijdigheid maakt de keuze nog moeilijker. De grootse naakten en de in handwerk verweven Jugendstil-motieven; de bijzondere pastelportretten; de door de schilders van Barbizon, Van Gogh en het neo-impressionisme beïnvloede landschappen en de kunstpedagoog Bremmer die haar daarin stimuleerde; aquarellen nu eens heel realistisch dan weer veel vrijer en expressief.

Kunst moet raken, schurend of gewoon diep ontroerend. … Ik aarzel en keer terug naar een drieluik dat buiten de privésfeer nog niet te zien was: de pastelportretten die Jo Koster van de kinderen van haar hartsvriendin Lidy van Spengler maakte, met zoveel toewijding. Ze roepen bij mij een ‘Alles van waarde is weerloos-gevoel’ op. Rudolphine (de onzekere), Johan (de nog gehoorzame) en Constancia (de fantasierijke) – op de drempel van het leven staand, enerzijds zeer bevoorrecht anderzijds net zo kwetsbaar als ieder kind. Jo Koster heeft dat in mijn ogen heel goed weten te pakken en prachtig verbeeld.”

Stug en stoer’, 3 juli t/m 12 februari in Museum Marie Tak van Poortvliet, Domburg, MK geldig, www.marietakmuseum.nl