In deze serie bespreken we elke maandag een kunstwerk dat is geïnspireerd op tradities en gebeurtenissen van de betreffende maand. Deel 19: het diepblauwe ultramarijn van Yves Klein.

Over Blue Monday wordt gezegd dat dit de meest deprimerende dag van het jaar is. Toch is er geen enkele wetenschappelijke of logische basis voor de formule die psycholoog Cliff Arnall bedacht over dit fenomeen. Laten we deze ‘blauwe maandag’ daarom gebruiken om het werk van Yves Klein in de spotlights te zetten.
In 1957 exposeerde de Franse kunstenaar zijn schilderijen en sculpturen voor het eerst in de diepblauwe kleur die hij I.K.B. noemde, International Klein Blue. Daarvoor experimenteerde hij met ultramarijn pigment en een speciaal fixeermiddel dat de glans van het pigment niet afbrak. Klein heeft talloze werken gemaakt met IKB, van monochrome schilderijen aan het begin tot zijn ‘sponsreliëfs’ en sculpturen zoals de Blue Venus. Essentieel in zijn ‘Epoca Blue’ waren ook de performances waarbij Klein de modellen bedekte met IKB, waarna zij de verf met hun lichaam aanbrachten op het doek.