Ze was zo gehecht aan Museumtijdschrift, ‘het blaadje’ waaraan ze ruim 24 jaar was verbonden, dat ze niks wilde weten van haar naderende pensioen. Onzin, vond ze het, om op 66-jarige leeftijd te stoppen met werken. Doorgaan is helaas niet gelukt, afgelopen donderdag overleed Lidewijn Reckman op 65-jarige leeftijd.

Geboren in Zenderen en opgegroeid in Almelo als jongste telg uit een gezin met zes kinderen, ging ze na de middelbare school naar Groningen om kunstgeschiedenis te studeren. Met volle teugen genoot ze daar van al wat de jaren zestig aan kunst en cultuur te bieden hadden. Breed was haar belangstelling, van kunst tot films en muziek, en van de madonna’s uit de vroeg-Italiaanse schilderkunst tot de avant-garde. Die brede belangstelling heeft haar sindsdien niet meer verlaten.

Als stagiaire bij de Stichting Vrouwen in de Beeldende Kunst werkte ze mee aan de inmiddels legendarische tentoonstelling ‘Feministische Kunst Internationaal’ (1979/1980) in het Gemeentemuseum Den Haag. Na haar afstuderen werkte ze onder meer voor de stichting Openbaar Kunstbezit en kwam ze in maart 1994 terecht bij Vitrine, nu Museumtijdschrift. Daar vond ze haar plek en werkte ze met ziel en zaligheid aan een voortdurende reeks ‘tentoonstellingen op papier’. Daar vond ook haar andere liefde een plek, namelijk het overdragen van kunst aan een groot publiek. Afkomstig uit een onderwijzersgezin wilde ze de lezers informeren, enthousiasmeren en net zo van kunst laten genieten als zij dat kon. Want kunst moeilijk? Het gaat om nieuwsgierigheid, om het plezier van kijken en ‘kijken kan iedereen’. Als buitengewoon vakkundig eindredacteur maakte ze artikelen nog beter en soepeler leesbaar dan ze al waren.

Toen ze anderhalf jaar geleden ziek werd, werkte ze aanvankelijk door alsof er weinig aan de hand was. Ook dat typeerde Lidewijn: doorgaan, niet zeuren.

Wij zullen haar indrukwekkende hoeveelheid kennis, haar vakbekwaamheid, toewijding en autonome geest zeer missen.

Marina de Vries
Hoofdredacteur Museumtijdschrift