Ruim 350 jaar na zijn dood blijft het oeuvre van Rembrandt van Rijn (1606-1669) groeien. In de collectie van Museum Bredius in Den Haag bevindt zich de olieverfschets De oprichting van Jezus aan het kruis, die van Rembrandt blijkt te zijn.

Rembrandt van Rijn, ‘De oprichting van Jezus aan het kruis’, ca. 1642-45, Museum Bredius, Den Haag

Deze ontdekking werd gedaan door dr. Jeroen Giltaij, voormalig hoofdconservator oude schilder- en beeldhouwkunst bij Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Giltaij onthult de nieuwe toeschrijving in zijn nieuwe publicatie Het Grote Rembrandt Boek – Alle 684 schilderijen. Op donderdag 3 november wordt het boek, uitgegeven door WBooks, gepresenteerd in Museum Bredius. Ook opent dan de tentoonstelling ‘Een Rembrandt ontdekt in Museum Bredius’, waarin de olieverfschets centraal staat.

Handschrift
Toen kunsthistoricus en verzamelaar Abraham Bredius, naamgever van het museum, in 1921 het kleine paneel (38 x 28 cm) aankocht, was hij ervan overtuigd dat het door Rembrandt zelf was geschilderd. Latere kunsthistorici meenden echter dat het door een navolger moest zijn vervaardigd. Na onderzoek kwam Jeroen Giltaij tot de conclusie dat Bredius toch gelijk had gehad.

Het ‘handschrift’ van Rembrandt, zijn materiaalgebruik en verfbehandeling, waren echter niet meer duidelijk te zien. Meer dan honderd jaar oude overschilderingen en oude vernislagen vertroebelden de uitstraling van de oorspronkelijke olieverfschets. Nadat een restaurator deze had verwijderd, was de toeschrijving van Giltaij nog overtuigender. Ook onderzoekers van Rijksmuseum Amsterdam concludeerden dat niets een toeschrijving aan Rembrandt tegenspreekt.

Rembrandt van Rijn, ‘De oprichting van Jezus aan het kruis’, ca. 1633, Alte Pinakothek, München

Passie
Recent dendrochronologisch onderzoek heeft uitgewezen dat Rembrandt met de olieverfschets teruggrijpt op het gelijknamige De oprichting van Jezus aan het kruis (ca. 1633), te zien in de Alte Pinakothek in München. Dat schilderij maakt deel uit van een passiereeks van zes schilderijen, in opdracht van stadhouder Frederik Hendrik geschilderd. De olieverfschets in Museum Bredius is later, waarschijnlijk tussen 1642 en 1645, geschilderd.

Bron: persbericht Museum Bredius