In deze serie bespreken we elke maandag een kunstwerk dat is geïnspireerd op tradities en gebeurtenissen van de betreffende maand. Deel 8: herfstblaadjes verzamelen met Georgia O’Keeffe.

Georgia O’Keeffe, ‘Autumn Leaves’, 1924, privécollectie

Georgia O’Keeffe kennen we vooral van haar grote schilderijen met kleurige close-ups van bloemen en het ruige Amerikaanse Zuidwesten. Deze stapel afgevallen bladeren op Autumn Leaves – Lake George, NY valt daarom des te meer op binnen haar oeuvre. Tussen 1918 en 1934 woonde O’Keeffe een deel van het jaar in Adirondack Park, een natuurgebied boven New York. Zodra de herfst – haar favoriete seizoen – in aantocht was, begon ze bladeren te verzamelen rond Lake George. Met zijn vele tinten bruin, rood en her en der nog groen, verbeeldt dit stemmige werk een overlappend dek van eikenblaadjes. Twee bladeren springen eruit: een verdord bruin exemplaar en een eikenblad waarop het groen van de zomer nog zichtbaar is. Het is aantrekkelijk om te denken dat O’Keeffe daarmee verwijst naar de seizoenscyclus en daarmee de cirkel van geboorte en dood; de bladeren maken zich klaar om op te gaan in de grond. Maar misschien gaat het werk wel over kijken naar de wereld zoals die is, net zoals ze dat deed met het schilderen van haar beroemde bloemportretten: “When you take a flower in your hand and really look at it, it’s your world for the moment. I want to give that world to someone else. Most people in the city rush around so, they have no time to look at a flower. I want them to see it whether they want to or not.”