In deze nieuwe serie bespreken we elke maandag een kunstwerk dat is geïnspireerd op tradities en gebeurtenissen van de betreffende maand. Nu de dagen korter worden, starten we de reeks met ‘September’, een folkloristisch tafereel van de Noorse schilder Erik Werenskiold.

Erik Werenskiold, ‘September’, 1883, Nasjonalmuseet Oslo

Waar zouden ze het over hebben, deze twee meisjes midden in een Noors landschap? Landschapsschilder Erik Werenskiold (1855-1938) maakte dit folkloristische tafereel in de provincie Telemark, op een boerderij waar hij de zomers meestal doorbracht. 

Er bestaan meerdere versies van ‘September’, waarbij er op sommige slechts één meisje staat afgebeeld. Het ging de schilder dan ook om het vastleggen van het overvloedige, groene landschap, van het frisse gras op de voorgrond tot de groepjes bomen en het dichte woud erachter. Het houten hek met de meisjes plaatste hij diagonaal op het doek voor perspectief en dynamiek. 

Werenskiold studeerde in München en Parijs, maar keerde terug naar Noorwegen in de periode waarin Noorwegen weer onafhankelijk wilde worden van Zweden (wat in 1905 zou gebeuren). Zijn pogingen om het dagelijks leven en de folklore van zijn thuisland vast te leggen, werden door zijn tijdgenoten dan ook gezien als zeer vernieuwend. Het schilderij oogstte veel complimenten tijdens de jaarlijkse herfsttentoonstelling van 1883 in Oslo, die Werenskiold een jaar eerder samen met enkele andere kunstenaars oprichtte als protest tegen de bourgeois Christiania Kunstforening, die destijds de heersende smaak bepaalde. Nadat het schilderij met veel enthousiasme werd ontvangen, heeft het Nasjonalmuseet in Oslo het werk aangekocht.