Een verloren gewaande tekening van Jan Lievens (1607-74) staat volgende week op de Maastrichtse kunstbeurs Tefaf te koop, voor meer dan een miljoen euro. Lievens is vooral beroemd omdat hij in zijn jonge jaren nauw samenwerkte met Rembrandt van Rijn, met wie hij een atelier in Leiden deelde.

Jan Lievens, ‘Maarten Harpertszoon Tromp’, 1652, Christopher Bishop Fine Arts, New York

De tekening werd in 2020 voor 250 dollar aangeboden op een Amerikaanse veiling en uiteindelijk voor 500.000 euro gekocht door de New Yorkse kunsthandelaar Christopher Bishop. De omschrijving was van ‘een onbekende man, initialen I.L. en gedateerd 1652’. Het werk viel hem op, maar het duurde een paar uur voordat hij doorhad waar hij naar keek. Hij wist dat in de zeventiende eeuw de i ook werd gebruikt voor een j. “Toen had ik een ingeving”, vertelt Bishop in The New York Times. “Waarom zou het geen Jan Lievens kunnen zijn? Ik zocht op het internet en toen zag ik de prent. Ik vermoedde dat dit de originele tekening was die de drukker had gebruikt voor de gravure.”

Zeeheld
Afgebeeld is de zeeheld Maarten Harpertszoon Tromp, luitenant-admiraal van de Nederlandse vloot in de Gouden Eeuw. Lievens gebruikte de tekening om er prenten van te laten maken en als basis voor twee schilderijen van Tromp, waarvan zich er een in de collectie van het Rijksmuseum bevindt.
De originele tekening is sinds 1888 niet meer in het openbaar gezien. Na onderzoek om de authenticiteit van het werk te bewijzen en restauratie om het zoveel mogelijk in originele staat terug te brengen, is het te koop op Tefaf, een van ‘s werelds belangrijkste kunstbeurzen, dit jaar van 24 tot en met 30 juni.

Inspiratie
Tefaf-directeur Hidde van Seggelen is ermee in zijn nopjes. “Het is nu geprijsd als een van de duurste tekeningen van Lievens ooit. Maar die zijn dan ook onvoorstelbaar zeldzaam. Ik vind het fantastisch dat het naar Nederland komt”, zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal.
Volgens Van Seggelen is er onder musea veel interesse in de tekening. “Uit binnen- en buitenland komen ze ernaar kijken.” Hij legt uit dat het werk gaat over de geschiedenis van Nederland, maar ook over kunstgeschiedenis. “Tekeningen zijn vaak de basis voor schilderijen, maar ook voor afdrukken. Dat zie je ook hier.” Het portret van Tromp door Lievens diende bovendien als inspiratie voor andere kunstenaars.

Bron: NOS