Stationspleinen nodigen zelden uit tot ‘aangenaam verpozen’ en tot voor kort vormde het langwerpige plein voor Station Hengelo daarop geen uitzondering. Nu staan er echter acht intrigerende beelden van de hand van Rinus Roelofs. Monumentale sculpturen die stuk voor stuk uitnodigen tot verwonderen en bewonderen, juist omdat je niet precies weet wat je ziet. 

Rinus Roelofs (1954) is een bijzondere kunstenaar. Voordat hij naar de kunstacademie ging, studeerde hij toegepaste wiskunde. Alhoewel hij daarin destijds niet afstudeerde, bleef zijn fascinatie voor dit vakgebied bestaan. De concepten en beelden die hij als kunstenaar ontwikkelde – op basis van ingewikkelde mathematische principestrokken wereldwijd de aandacht van wiskundigen en architecten. Tot nu toe exposeerde hij vooral in wetenschapsmusea over de hele wereld, maar ook in het Eschermuseum Het Paleis in Den Haag. Dat laatste is niet verwonderlijk, want zijn beelden laten zich voor de leek het best omschrijven als ‘Escher in 3D’. 

‘NFIT-spiraalzuil’, 2019

Ingenieus computerprogramma
Roelofs beschouwt het als zijn missie om te laten zien dat niet alleen de natuur, maar ook een door mensen ‘bedachte’ wetenschap als de wiskunde de inspiratie kan vormen voor kunst die ertoe doet. Hij ‘schetst’ zijn beelden met behulp van een ingenieus computerprogramma dat hij zelf heeft helpen ontwikkelen. Hiermee kan hij ontwerptekeningen in 3D maken waarbij alle ruimtelijke aspecten van het object tegelijkertijd in beeld gebracht kunnen worden, dus niet alleen de hele buitenkant (rondom), maar ook de binnenzijden.
Vergelijk dat maar eens met de klassieke, beeldhouwkundige schets op papier waarbij je steeds maar één kant van het beeld ziet! Een ander groot voordeel van deze ontwerpmethode is dat het conceptbeeld tegelijkertijd een constructietekening is. Wanneer hij zijn keuze voor het uiteindelijke materiaal bepaald heeft, kan het ontwerp zo van het scherm naar de lasersnijder of de 3D-printer of worden omgezet in een gietmal. 

Helical Holes 6363, 2020

Spiraalvormige zuilen
De monumentale beelden in Hengelo zijn van metaal. De onontwarbare Knoop is van gietijzer, terwijl de andere beelden respectievelijk van gestraald aluminium, gepoedercoat metaal of cortenstaal gemaakt zijn. Er staan drie spiraalvormige zuilen, gemaakt op basis van één (voor iedere zuil verschillend) veelhoekig vlak, eigenlijk een tegel, die Roelofs al dan niet voorziet van een gat. Door de metalen ‘tegels’ in elkaar te passen en te stapelen, gecentreerd langs een denkbeeldige as, ontstaat de uiteindelijke vorm van de zuil. 
Daarnaast is er een reeks beelden waarin twee meetkundig vormgegeven vlakken middels een steeds veranderend ‘netwerk’ van gaten tot één geheel ‘verwevenworden. Bij ieder beeld ervaar je een spanningsveld tussen de zware ‘onbuigzaamheid’ van het gebruikte materiaal en de lichtheid van het ontwerp, met zijn ‘gevouwen’ geometrische oppervlak en/of speelse openingen. Bovendien voel je je uitgedaagd om het geheim van de constructie, van de merkwaardige som der delen, te ontwarren. Je probeert al kijkend de structuur van het beeld te doorgronden. Kortom, je wordt aangeraakt door het raadsel van de wiskunde… Missie geslaagd!
Roelofs, recent alsnog gepromoveerd tot doctor in de wiskunde en architectuur, ervaart de expositie in zijn thuishaven als een geschenk. Qua materiaal zijn deze Structuren verweven met het verleden van metaalstad Hengelo, maar door hun mathematische concept en hightech uitvoering zijn ze innig ‘verknoopt’ met de technologie van de toekomst. Voor iedere kunstliefhebber een buitenkans om gratis (én op veilige afstand van elkaar) van vernieuwende beeldhouwkunst te genieten. 

‘No Cubes’, 2019

Rinus Roelofs, ‘Structuren’, Stationsplein Hengelo, tot eind november vrij toegankelijk 

Hoofdbeeld: Connected Holes 6363’, 2019