Het is zover, de 10 nominaties voor de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2019 zijn bekend. Een vakjury stelde de top 10 samen, u kiest de winnaar! Ga dus vlug naar www.tentoonstellingsprijs.nl, stem en maak kans op een kunst-stedentrip voor twee personen naar Madrid, Rome of Florence.

Hieronder de top 10:

1. ‘Studio Drift: Coded Nature’, Stedelijk Museum, Amsterdam, 25 april t/m 26 augustus 2018

Door technologie te combineren met kunst en design toveren Ralph Nauta en Lonneke Gordijn verrassende beelden tevoorschijn, die tot nadenken stemmen, tot meditatie of esthetisch genot. Dat kan zijn door immense installaties, zoals een zwevend ‘betonblok’, maar ook door lichtgevende ‘paardenbloemen’. Publiekslieveling waren de op en neer bewegende lichtkelken – veel bezoekers gingen op de grond liggen om ze nog beter te ervaren.

1. ‘Escher op Reis’, Fries Museum, Leeuwarden, 28 april t/m 28 oktober 2018

De ontwikkeling van de in Leeuwarden geboren M.C. Escher van graficus tot wereldberoemd kunstenaar werd bepaald door zijn reislust. Decoratieve patronen ontdekt in Spanje en Italiaanse stadsgezichten gingen een hoofdrol spelen in zijn kunst. Door zijn werk te tonen in de context van zijn reizen en zijn werkkamer te reconstrueren, maakte het museum van deze onaantastbare wereldster weer een kunstenaar van vlees en bloed.

1. ‘Iran, Bakermat van de beschaving’, Drents Museum, Assen, 17 juni t/m 18 november 2018

Een archeologische tentoonstelling over een van de oudste culturen ter wereld, vormgegeven als een sprookjesachtige bazaar. Met tweehonderd bijzondere vondsten uit het huidige Iran, van 10.000 vóór tot 1700 na Christus, waarbij vooral het Perzische Rijk een prominente rol innam. Nederlandse Iraniërs vertelden in filmpjes over de cultuurgeschiedenis van hun land, die daardoor ging leven voor bezoekers. Een onverwachte kijk op een land dat doorgaans niet positief in het nieuws komt.

1. ‘Leonardo da Vinci’, Teylers Museum, Haarlem, 5 oktober 2018 t/m 6 januari 2019

In de opmaat naar het Leonardo da Vinci-jaar 2019 (vijfhonderd jaar na zijn dood) toonde Teylers Museum een reeks bijzondere tekeningen van de renaissancemeester, met bruiklenen uit Turijn, Parijs en de collectie van de Britse koningin Elizabeth. De tentoonstelling richtte zich op Leonardo’s weergave van échte mensen, figuren met karakter en emoties. Nooit eerder waren zoveel originele Da Vinci-tekeningen in Nederland bijeen, waaronder drie voorstudies voor Het Laatste Avondmaal.

1. ‘Ik, Maria van Gelre, De hertogin en haar uitzonderlijke gebed’, Museum Het Valkhof, Nijmegen, 13 oktober 2018 t/m 6 januari 2019

Een origineel tentoonstellingsconcept: een middeleeuwse hertogin en haar getijdenboek. Het rijk geïllustreerde boek van Maria van Gelre onderging voorafgaand aan de tentoonstelling een ingrijpende restauratie en was onderwerp van diepgravend onderzoek. Met kunstobjecten, gebruiksvoorwerpen, documenten en zelfs muziekfragmenten werden ‘de Máxima van de vijftiende eeuw’ en haar tijd tot leven gewekt. De bladzijden van het unieke gebedenboek konden met een loep worden bestudeerd.

1. ‘Utrecht, Caravaggio en Europa’, Centraal Museum, Utrecht, 16 december 2018 t/m 24 maart 2019

Gerard van Honthorst, Dirck van Baburen en Hendrick ter Brugghen reisden naar Rome om hun idool Caravaggio na te volgen. De tentoonstelling belichtte hun werk via iconografische thema’s, waardoor je als bezoeker werd uitgedaagd tot goed kijken. Een aantal werken verliet voor het eerst de Italiaanse kerken waarvoor ze door de zeventiende-eeuwse Nederlanders werden gemaakt. De Utrechtse caravaggisten werden getoond in combinatie met twee topstukken van de meester van het clair-obscur zelf.

1. ‘Nederland-Bauhaus, Pioniers van een nieuwe wereld’, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 9 februari t/m 26 mei 2019

Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Bauhaus wijdde Museum Boijmans Van Beuningen een veelomvattende tentoonstelling aan de relatie tussen de revolutionaire Duitse kunst- en ontwerpopleiding en Nederland. Met maar liefst achthonderd objecten (schilderijen, ontwerptekeningen, foto’s, boeken, meubels en gebruiksvoorwerpen) werd de wederzijdse beïnvloeding tussen het Bauhaus en het Nederlandse ontwerp, onze dagelijkse omgeving en kunstopleidingen in Nederland belicht.

1. ‘Erwin Olaf’, Gemeentemuseum, Den Haag, 16 februari t/m 12 mei 2019

Een zorgvuldig samengestelde dubbeltentoonstelling naar aanleiding van de zestigste verjaardag van de Nederlandse sterfotograaf en -kunstenaar Erwin Olaf. Het Gemeentemuseum toonde zijn vrije werk vanaf 2000, waaronder de niet eerder vertoonde serie Palm Springs. Fotomuseum Den Haag, dat deel uitmaakt van eerdergenoemd museum, liet zijn vroege, meer gewaagde werk zien. Bijzonder hoe toegankelijk zijn thematiek, met onderwerpen van sadomasochisme tot het Koningshuis, was voor een groot publiek.

1. ‘Hockney-Van Gogh, The Joy of Nature’, Van Gogh Museum, Amsterdam, 1 maart t/m 26 mei 2019

De eerste keer dat het Van Gogh Museum een tentoonstelling organiseerde van een grote, nog levende kunstenaar. Resultaat: een overtuigende vergelijking tussen twee kunstenaars die zich lieten inspireren door de natuur, felle kleuren en experimenten met perspectief. David Hockney gebruikt behalve zijn schilderspalet ook de iPad om zijn indrukken in de openlucht vast te leggen. Daarnaast was in een videozaal zijn gefragmenteerde blik op het landschap en het veranderen van de seizoenen te zien.

1. ‘Luc Tuymans, The Return’, De Pont museum, Tilburg, 29 juni t/m 17 november 2019

Dertig jaar na zijn eerste museale presentatie in Nederland keert de Belgische schilder Luc Tuymans terug naar De Pont, met een overzichtstentoonstelling van zijn werk van 1975 tot nu. Mede vanwege de lange en trouwe samenwerking tussen kunstenaar en museum bepaalde Tuymans zelf de inrichting van de tentoonstelling en de selectie van vijftig werken, waaronder een aantal nooit eerder getoonde schilderijen.

De Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs is een initiatief van Museumtijdschrift met als partners Prins Bernhard Cultuurfonds, Vrije Academie en Gemeentemuseum Den Haag. De kunst-stedentrip voor twee personen is ter beschikking gesteld door SRC Reizen.

Stem vóór 1 oktober op www.tentoonstellingsprijs.nl.

De winnaar wordt bekendgemaakt op de Dag van de Tentoonstelling, een middag vol activiteiten in Gemeentemuseum Den Haag op 18 oktober 2019. Komt u ook? Bestel vóór 4 oktober uw kaarten via de webwinkel of bel 038-4673400.

TIP: op www.tentoonstellingsprijs.nl zijn ook beeldschone filmpjes te zien van alle genomineerden, gemaakt door de jonge ontwerper Jana Kaminski.