17 januari 2023

Jarenlang schildert de 88-jarige Britse kunstenaar Rose Wylie ‘for a living’, totdat zij in 2010 als enige niet-Amerikaanse kunstenaar deel uitmaakt van de tentoonstelling ‘Women to Watch’ in het National Museum of Women in the Arts in Washington. Vanaf dat moment neemt haar carrière een grote vlucht met tentoonstellingen in onder meer Tate Britain, en de prestigieuze galerie van David Zwirner gaat haar werk vertegenwoordigen.
Alleen al daarom is het bijzonder dat haar speelse schilderijen nu zijn te zien in Gent op een groot overzicht, met nooit eerder getoond werk. Wat daarin opvalt is niet alleen de visuele intensiteit, maar ook de talrijke verwijzingen naar literatuur, mythologie en celebrities. Wylie weet haar rijke culturele bagage te verweven met persoonlijke intuïtie, herinneringen en huis-tuin-en-keukengebeurtenissen, soms met humor en dan juist weer kritisch.

Verwondert u zich liever vanaf de bank in dit duizelingwekkende oeuvre? De zeer verzorgde catalogus met reproducties en verdiepende teksten is zeer aan te bevelen.

Zaaloverzicht ‘Picky people notice’ in S.M.A.K, foto: Dirk Pauwels