6 december 2022

In de uitzinnige sculpturale kostuums van de Amerikaanse kunstenaar en danser Nick Cave neemt de drager de meest absurde vormen aan. Soms is de menselijke vorm bijna onherkenbaar, of de kop is uitvergroot tot enorme proporties waardoor deze nog het meest lijkt op een megafoon. Met deze soundsuits onderzoekt Cave het bestaan van stereotypen en zorgt hij dat de drager sowieso buiten alle hokjes valt. In de tentoonstelling In the Black Fantastic zijn Caves met pailletten bezaaide outfits slechts een voorbode van de bijdragen van elf verschillende kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora die met stoere, krachtige werken protesteren tegen bestaand racisme.

Zaaloverzicht met de ‘Soundsuits’ van Nice Cave, foto: Jana van Doremalen

Discriminatie is een zwaar thema, maar In the Black Fantastic is juist ook hoopvol; de boodschap schuilt achter een tapijt van kleur en trots. Dit is te zien in de koninklijk aandoende werken van Lina Iris Viktor, waarin zij zelf poseert als een krachtig mythisch personage, omringd door intense kleuren en een hele hoop 24-karaats bladgoud.
De video Prince McVeigh and the Turner Blasphemies van Kara Walker toont een letterlijke kritiek op de gruwelen van rechts-extremisme en racisme in Amerika. In een stop-motion schaduwspel zien we de meest nare gebeurtenissen, toch soms ook met humor. Het werk houdt hierin de perfecte balans, waardoor je niet anders kan dan gebiologeerd blijven kijken. Deze prettige balans tussen luchtig en betekenisvol is eigenlijk door de hele tentoonstelling heen aanwezig.

Kara Walker, ‘Prince McVeigh and the Turner Blasphemies’, 2021, video, courtesy Sikkema Jenkins & Co., New York; Sprüth Magers, Berlin, © Kara Walker