29 juni 2020

Wie denkt dat het wandkleed muffig en oubollig is en niet op kan tegen de schilderkunst, zit er goed naast en doet deze kunstvorm enorm tekort. Dat blijkt wel uit de tentoonstelling ‘Extra Large’ in Kunsthal Rotterdam, waar de verzameling indrukwekkende wandkleden die te zien is, getuigt van een groots staaltje vakwerk. De kleden komen uit Frankrijk, uit de Parijse ‘Manufacture des Gobelins’. Al eeuwenlang werkt dit atelier voor de Franse staat, die bekende kunstenaars uitnodigde voor ontwerpen. Het wandkleed is meer dan decoratie, het heeft een overweldigende aanwezigheid, onder meer door de grootte en de levendige weeftechniek. Maar het fungeerde onder veel meer ook als propagandamiddel. Zo hangt er een nooit afgerond kleed ontworpen in opdracht van nazileider Hermann Göring ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

‘Le globe terrestre’ (1941-44) van Werner Peiner, gemaakt in opdracht van Hermann Göring

‘Extra Large’ toont dat het allesbehalve waar is dat het wandkleed en modernisme tegenpolen zouden zijn. Ook gevestigde modernisten als Pablo Picasso, Fernand Léger en Sonia Delaunay hebben zich namelijk aan deze kunstvorm gewaagd, en met succes. Deze tentoonstelling is een ode aan het Franse wandkleed, die bezoekers het eeuwenoude ambacht van weven doet waarderen, en bewijst dat dit een kunstvorm in zijn eigen recht is, die zich met de tijd mee blijft ontwikkelen.