19 juli 2022

Bij het jonge Philips van de vroege twintigste eeuw golden vernieuwing en vooruitgang als sleutelwoorden. Het was aan grafisch ontwerpers als Albert Hahn, Mathieu Clement en A.M. Cassandre om dat beeld over te brengen op de eigentijdse consument. In de tentoonstelling ‘Eyecatchers’ is een selectie reclameaffiches van de multinational te zien.

Mathieu Clement, 1928
Mathieu Clement, 1928

Zo beeldde Hahn de gloeilamp tijdens de Eerste Wereldoorlog af als brenger van licht in de duisternis, kenmerkend voor de ambitie van het groeiende bedrijf. Veertig jaar later was dat geloof in techniek nog veel groter: lachende stelletjes demonstreren het gemak van strijkijzers, stofzuigers en scheerapparaten. In de jaren ’60 speelden de ontwerpers slim in op de nieuwe generatie jongeren. Met psychedelische vormen en kleuren probeerden ze hen ervan te overtuigen dat de audioapparatuur van Philips de beste keuze was voor hun favoriete popmuziek.
Stuk voor stuk weerspiegelen de affiches technologische, historische én culturele ontwikkelingen, en bieden ze inzicht in de veranderende betekenis van ‘innovatie’ door de jaren heen.