11 juli 2022

Oude en nieuwe meesters ontmoeten elkaar in de tentoonstelling ‘Flash | Back’ in het Mauritshuis, ter ere van het tweehonderdjarig bestaan van het museum. Zestien hedendaagse foto’s hangen er tussen de bekende zeventiende-eeuwse schilderijen. Op het eerste gezicht een opvallend contrast, maar elk van de fotografen heeft zich laten inspireren door een werk uit de collectie.

- Erwin Olaf, ‘Holland, Duinlandschap met vreemdelingen’, 2022
Erwin Olaf, ‘Holland, Duinlandschap met vreemdelingen’, 2022

Zo maakte Rineke Dijkstra een moderne versie van ‘De briefschrijfster’ (1655) van Gerard ter Borch. Haar model straalt dezelfde concentratie uit als dat van Ter Borch, maar in plaats van op papier te schrijven, typt ze een bericht op haar telefoon. Erwin Olaf gaat meer geëngageerd te werk. Hij beeldt af hoe duinen en weilanden in het Hollandse landschap hebben plaatsgemaakt voor fabrieken en industrie. Weer anderen kiezen voor een conceptuele aanpak. Carla van de Puttelaar, bijvoorbeeld, herinterpreteert Christus als Christina, en geeft haar eigen draai aan ‘De bewening van Christus’ (ca. 1460-64) van Rogier van der Weyden.

De tentoonstelling maakt de collectie van het Mauritshuis dynamisch, afwisselend en actueel. Aanrader: luister vooral ook naar de audiotour. Hoe zou u de oude meesterwerken herinterpreteren?

Foto’s zaaloverzichten: Mauritshuis, Ivo Hoekstra