In zijn overzichtstentoonstelling ‘Ground’ in Museum Voorlinden maakt de Britse kunstenaar Antony Gormley ons bewust van de ruimte die het menselijk lichaam inneemt in de wereld om ons heen. In sommige werken zien we dit letterlijk terug, zoals bij ‘Mother’s Pride V’ uit 2019, een wand vol sneetjes brood waaruit hij zijn eigen contouren heeft gegeten.

In een installatie als ‘Clearing VIII’ uit 2020 richt hij de aandacht juist op het lichaam van de bezoeker doordat die onder en over het werk moet klauteren om de zaal te doorkruisen.

De tentoonstelling loopt door buiten de museummuren, waar je verspreid over het landgoed zestig ijzeren mensfiguren vindt in vreemde houdingen. Ze leunen tegen bomen, hurken op duinen of liggen botweg op een hoop naast de museumingang in het gras. De sculpturen confronteren ons met de massa van het menselijk lichaam in deze omgeving. Sommige zijn aardig goed verstopt, wat een wandeling door de bossen tot een verrassende speurtocht maakt. Gormleys oeuvre vormt een perfect samenspel met het ruimtelijke museumgebouw en het uitgestrekte landgoed.

Antony Gormley, 'Mother's Pride V', 2019, foto: Antoine van Kaam
Zaaloverzicht 'Ground' in Museum Voorlinden, foto: Marloes Tange
Antony Gormley, 'Critical Mass II', 1995, foto: Marloes Tange

Hoofdbeeld: Antony Gormley, ‘Clearing VIII’, 2020, foto: Lidian van Megen