22 november 2022
Fabelachtige barokke paleizen, steden en tempels liggen verscholen in een gebouw tussen de duinen van Scheveningen. Het zijn de barokke beelden van de Oostenrijkse kunstenaar Elmar Trenkwalder (1959), die momenteel exposeert in Museum Beelden aan Zee met onder meer zijn grootste sculptuur tot nu toe. Vanwege de kleine ovens in zijn bescheiden atelier ziet hij zijn kolossale werk – zijn nieuwste beeld is ruim drie meter hoog en bestaat uit 49 delen – pas in de tentoonstellingsruimte voor het eerst in zijn geheel.

De krioelende, jungle-achtige formatie is zó groot dat bezoekers er onderdoor kunnen lopen. In suikerzoet, glanzend glazuur zien we op het eerste oog barokke grandeur die niet zou misstaan in een kerk in Rome. Maar wie dichterbij komt, ziet dat de beelden wellicht toch niet geschikt zijn voor religieuze decoratie. Piemels en vagina’s duiken namelijk overal op, evenals meer suggestieve vormen waaronder tentakels. Ook zien we bekende kerkelijke motieven in een wirwar aan vormen, zoals een moeder met kind op schoot of enge versies van de kleine engeltjes (putti) die in kerken menig plafond sieren.

De monumentale sculpturen van Trenkwalder bewijzen dat beeldhouwkunst absoluut niet saai is, maar dat de handen van de beeldhouder de kracht bezitten je stoutste dromen waar te maken.
