28 juni 2022

In de achttiende en negentiende eeuw prijkten vergulde pendules op de schouwen van koninklijke paleizen, uitsluitend te bewonderen door exclusieve gasten. Nu schittert een omvangrijke verzameling van zulke klokken tot en met 30 oktober in het pop-upmuseum Once Upon A Time aan het Museumplein in Amsterdam.
In deze tentoonstelling ziet u circa tachtig uurwerken uit de particuliere Parnassia Collectie. Stuk voor stuk zijn ze rijkelijk versierd met voorstellingen in marmer en verguld brons. Figuren uit onder andere de klassieke mythologie komen erop tot leven: de god Apollo scheert in zijn zonnewagen over de dierenriem. Zijn paarden lijken haast te zweven. Boven op een andere klok rust jachtgodin Diana even uit met haar honden, haar benen bungelend langs de wijzerplaat. Zoals het klokje hier tikt, tikt het nergens.

Schrijf u vóór 3 juli in voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief, via museumtijdschrift.nl/once-upon-a-time en maak kans op 3 x 2 tickets voor deze tentoonstelling.