In zijn eerste grote solotentoonstelling ‘Zonvonkengesproei’ laat Zoro Feigl houten vloeren drijven en stalen platen dansen. Na anderhalf jaar renovatie had Stedelijk Museum Schiedam op geen speelsere manier zijn deuren weer kunnen openen.

Feigls installaties zijn constant in beweging. Soms langzaam, zoals de sterrenhemel aan lichtreflecties van duizenden draaiende spiegeltjes. Andere keren zo snel dat je ogen het nauwelijks kunnen waarnemen, laat staan begrijpen.

De kunstenaar combineert natuurlijke elementen met elektriciteit en motoren, waardoor de grens tussen natuur en machine vervaagt. Zo tovert hij een muur vol kletterende rolbanden bijvoorbeeld om tot waterval. Feigls werken zijn veranderlijk zonder overweldigend te zijn, soms onverklaarbaar, en altijd verrassend.

Zoro Feigl, ‘Getij’, 2022
Atelier Zoro Feigl met werk in voorbereiding, foto: Aad Hoogendoorn
Zoro Feigl, ‘Fosfenen’, 2021