Tentoonstellingen aanmelden

Van hypnotiserend videobeeld tot de hondenspeeltjes van Guillaume Bijl
Kees Keijer

Kunsthistoricus en -criticus

  • 3 weken geleden
  • Recensie
  • Beeldende kunst

In de Rotterdamse Van Nellefabriek is de 21e editie van kunstbeurs Art Rotterdam losgebarsten. Kees Keijer bezocht de openingsavond en kiest 8 hoogtepunten.

De Van Nellefabriek op de openingsavond van kunstbeurs Art Rotterdam

1. Stekelige cactussen
De kunstwerken op de openingsfoto mogen twee keer per week water, maar in de winter niet. ‘Seasonal Greetings’ heet het werk van Daniel van Straalen. Een stekelige nieuwjaarswens of krijgen de cactussen hier een koekje van eigen deeg? Sommige exemplaren worden immers zelf gestoken, door injectienaalden. Ook de potten van de cactussen hebben flinke stekels. Galeriehoudster Diana Stigter haalde bij het opbouwen van de stand tot twee keer toe haar been open.
Stigter Van Doesburg, stand 79

De bodem van de Mississippi in piepschuim

2. Landschap verplaatsen
Maud van den Beuken ging naar de bron van de Mississippi, waar de bodem werd opgemeten door een Nederlands bedrijf. Met de data en een CNC-freesmachine maakte ze een versie in piepschuim, op ware grootte. Eerder was ze bij een rivier in India, die helemaal droog stond. De Mississippi stroomt daarentegen vaak over. Maar Van den Beuken wil de kijker niets vertellen over het milieu. Het gaat haar meer om het idee dat je een landschap kunt verplaatsen.
Prospects & Concepts, talent van het Mondriaan Fonds, 40

Kraakhelder schilderij van Daniel Mullen

3. Getal wordt kleur
Lucy Cordes Engelman heeft synesthesie, waardoor ze kleuren voor zich ziet als ze aan een getal denkt. 2 is bijvoorbeeld geel en 8 groen. Haar echtgenoot, de Schotse kunstenaar Daniel Mullen, zet deze kleuren om in kraakheldere, ruimtelijke schilderijen. Op dit doek zijn de jaartallen van 2018 tot 2082 verbeeld, van rechts naar links. Elk decennium heeft ook zijn eigen kleur.
Marian Cramer, stand 45

Film en videokunstzaal Projections

4. Hypnotiserend videobeeld
Projections is de verduisterde zaal waar film en videokunst wordt gepresenteerd. Hans Op de Beeck dompelt de kijker onder in een grote nieuwe zwartwitvideo die drie kwartier duurt. De Franse broers Florian en Michael Quistrebert presenteren juist een korte video waarin de kijker wordt overspoeld door snel opeenvolgende, hypnotiserende beelden in contrasterende kleuren.
citizenM Projections P01

Werk van Jurriaan Molenaar rondom een beeld van Carel Visser

5. Tractorband met autoruiten
De meeste kunst op Art Rotterdam is hedendaags, maar er zijn ook een paar oudere werken te zien. Borzo Gallery toont nieuwe schilderijen van Jurriaan Molenaar, rondom een groot beeld van Carel Visser met een tractorband. Het zwarte gevaarte wordt doorklieft door een aantal autoruiten. Vergelijkbare beelden bevinden zich in Nederlandse museale collecties. De galeriehouder heeft nog geen idee van een prijs. “Als er belangstelling is gaan we met de familie overleggen.”
Borzo, stand 68

De Belgische kunstenaar Guillaume Bijl voor zijn werk

6. Hondenspeelgoed en deurmatten
De Belgische kunstenaar Guillaume Bijl (op de foto) houdt de consumptiemaatschappij een spiegel voor. “Ik laat de archeologie van onze tijd zien door fragmenten van de samenleving te tonen.” Bijl vertelt dat er gelachen mag worden, maar dat zijn werk tegelijk dieptriest is. Hij verzamelde hondenspeelgoed in dierenwinkels en presenteert deze quasi-serieus in een vitrine. Bij de ingang van de stand van Mieke van Schaijk hangt een reeks deurmatten die volgens de kunstenaar een commentaar zijn op de slechte smaak van onze beschaving.
Mieke van Schaijk, stand 19 en Lumen Travo, stand 16

De chaotische installatie van Felix Burger

7. Spiegelwanden en poppen
De Duitse kunstenaar Felix Burger maakte een chaotische installatie met spiegelwanden, poppen zonder hoofd en omgebouwde seksmachines. ‘Don’t Be Maybe’ heet zijn bijdrage aan Art Rotterdam, een slogan uit een Marlboro-reclame. De poppen voeren ogenschijnlijk fitnessoefeningen uit die op de video’s worden voorgedaan. Op andere video’s en zeefdrukken worden spelregels geïllustreerd zoals die voorkomen in een vijftiende-eeuws boek over zwaardvechten.
Koenig 2, New Art Section N05

Galeriehoudster Martita Slewe met werk van Krijn de Koning

8. Kleuren op intuïtie
Krijn de Koning grijpt in zijn werk terug op de modernistische erfenis van De Stijl en conceptuele en minimalistische kunst uit de vorige eeuw. Een kleine sculptuur bij Slewe herinnert door zijn rechthoekige vormentaal aan modernistische architectuur. Tegelijk is de keuze voor de kleuren niet gestoeld op theorieën, maar op intuïtie. Galeriehoudster Martita Slewe laat zien dat het werk naar believen in elke positie kan worden neergezet. “Het is van alle kanten goed.”
Slewe, stand 10

Volgende week volgt een online verslag van de lezing Kunst op Nederlandse stations. Deze uitverkochte lezing tijdens kunstbeurs Art Rotterdam werd speciaal voor Museumtijdschrift verzorgd door Evelien de Munck Mortier van Bureau Spoorbouwmeester en verzamelaar/publicist Arjan den Boer.

Art Rotterdam, t/m 9 februari in de Van Nellefabriek, Van Nelleweg 1, Rotterdam, entree € 19,50, online € 16,50, online combiticket met de Performance Show € 24,00, artrotterdam.com

Hoofdbeeld: Daniel van Straalen met zijn stekelige cactussen bij Stigter Van Doesburg.
Alle foto’s: Kees Keijer


Reageer op Van hypnotiserend videobeeld tot de hondenspeeltjes van Guillaume Bijl

Dit veld is verplicht Vul een geldig emailadres in
Dit veld is verplicht

Er is één reactie op Van hypnotiserend videobeeld tot de hondenspeeltjes van Guillaume Bijl