Tentoonstellingen aanmelden

Blik op een technologisch universum
Michelle Schulte

Stagiaire Museumtijdschrift

  • 2 maanden geleden
  • Recensie
  • Beeldende kunst, Design en toegepaste kunst

Margriet van Breevoort, ‘The Waiting’, 2017.

Dat in onze toekomst robots aanwezig zijn, staat vast. Maar hoe zien die eruit? Als mens of als alien? ‘Robot Love’ toont robots van diverse pluimage.

Het lijkt wel een blobvis, het lelijkste dier ter wereld. Dit vreemde object met één mensenoog, -hand en -huid siert de ontvangstbalie en trekt meteen de aandacht. Het is een van de wezens van Margriet van Breevoort die te zien zijn op de tentoonstelling in Eindhoven. Of misschien wordt je oog getrokken door de stereotypische robot van Gael Langevin, die zo uit een sciencefictionfilm lijkt te zijn gestapt.

Zelfs de ingang van de tentoonstelling is een kunstwerk: deze doorgang van ontwerper Adams Ponnis lijkt een stel gordijnen van huid. Wanneer je ze openduwt of -trekt bewegen ze mee en is het alsof je een levend organisme binnenloopt. In plaats daarvan betreed je hier de voormalige Campina Melkfabriek, die weliswaar verlaten lijkt, maar nu over drie verdiepingen in beslag is genomen door robots.

Droevig gesnik
De robots van ‘Robot Love’ komen in allerlei vormen. Sommige lijken sprekend op mensen. Zo vind je vrijwel meteen om de hoek van de ingang een afgelegen ruimte die aan een cel doet denken, waar Annelies snikkend in een hoekje zit. Deze robot van de tweelingzussen en kunstenaarsduo L.A. Raeven is zo levensecht dat je even vergeet waar je bent, en dat het om een voorgeprogrammeerde machine gaat. Haar droevige gezicht en gesnik, zo afgesloten van de rest van de tentoonstelling, kan voor een onaangenaam gevoel zorgen.

‘Annelies’ is niet het enige werk dat een onaangenaam gevoel teweegbrengt. Hoewel de ‘Kitty AI’, een digitale kitten van de Turks-Amerikaanse kunstenaar/architect Pinar Yoldas, er schattig uitziet en ook zo klinkt, heeft het robotdier toch iets onheilspellends. Zo vertelt de kat over een nabije toekomst vol dodelijke ongelukken en terroristische aanslagen, maar geen nood: hij zal voor je zorgen en je beschermen. Dan neemt het dier opeens een andere toon aan en verkondigt: ‘’Your future is bright… enough” en wordt het alleen maar dreigender: ‘’I am technology. I am love. I am your absolute governor.’’ Na deze sinistere boodschap vraag je je toch af of je wel wilt dat deze kat voor je gaat zorgen.

L.A. Raeven, ‘Annelies, Looking for Completion’, 2018.

Surrealistisch
Op de derde en laatste verdieping zit een walvisachtig wezen op een bankje te wachten op de bus of trein, terwijl een alien met menselijke trekken (toepasselijk ‘The Tourist’ genoemd) verbaasd lijkt door zijn omgeving. Met zijn grote rugzak is de alien bijna een echte toerist die per ongeluk op de tentoonstelling is beland. De fantasiewezens van Margriet van Breevoort zijn niet de enige werken die niet per se robots zijn. Zo vind je op dezelfde verdieping Anne Uddenbergs surrealistische sculpturen van vrouwen in onrealistische posities en wordt de begane grond gesierd door zuilen die lijken op lappen mensenvlees, gemaakt door Bart Hess.

Anna Uddenberg, ‘Death Drop, Savage’, 2017.

Zijn robots in staat tot liefde? Hoewel je daar na het bezoeken van de tentoonstelling nog niet goed antwoord op kunt geven, ben je misschien wel van robots gaan houden. ‘Robot Love’ laat je zeker nadenken over de (nabije) toekomst. Lopen er straks robots of wezens rond, zoals uit Van Breevoorts fantasie? Of zal de wereld worden overgenomen door een digitale kat?

‘Robot Love’, t/m 2 december in de Campina Melkfabriek, Eindhoven, € 14,00 (online) of 15,00 (aan de kassa), www.robotlove.nl.

Hoofdbeeld: Bart Hess, ‘The Grotto’, 2015.


Reageer op Blik op een technologisch universum

Dit veld is verplicht Vul een geldig emailadres in
Dit veld is verplicht

Er is één reactie op Blik op een technologisch universum
  1. J.a.m smets

    Na tijdperk van goden, mythen, religies, nu aliens, en robots. Het blijft een bron voor ons homo sapiens. Tevens een vraagteken naar ons zijn als mensheid