Tentoonstellingen aanmelden

Getekende lichamen en verloren tijd
Redactie Museumtijdschrift

  • 8 maanden geleden
  • Recensie
  • Beeldende kunst

Opnieuw wordt de Rijksakademie bedreigd met bezuiniging. Maar daarvan is op deze spannende editie van de open dagen weinig te merken. 45 kunstenaars, van beeldhouwers tot techneuten, stellen aankomend weekend hun atelier open. Museumtijdschrift koos er zes.

Beeld: Eva Spierenburg: The body and the ground, begane grond, atelier 9

Beeld: Eva Spierenburg: The body and the ground, begane grond, atelier 9

Eva Spierenburg
Ruimtelijk én schilderkunstig. Eva Spierenburg (1987) combineert beide in een vanzelfsprekende installatie. Grote rudimentaire driedimensionale vormen liggen in een volledig beschilderde ruimte. Over de radiatoren hangen huidachtige doeken van latex. Op de muur enkele tekeningen van archaïsch gevormde lichamen. Mysterieus en spannend met associaties aan een verloren tijd en een vergane wereld.

Beeld: Frederique Jonker, een van de schaarse schilders, 2e verdieping, atelier 38

Beeld: Frederique Jonker, een van de schaarse schilders, 2e verdieping, atelier 38

Frederique Jonker
Frederique Jonker (1991) is een van de weinige schilders dit jaar. Haar stillevens van ongeordende abstracte vormen ogen in eerste instantie plat, maar door de transparantie van het materiaal – spraypaint – krijgen ze diepte. Ook de getekende lijnen die de vormen volgen dragen daaraan bij. Klassieke schilderkunst op zijn best.

Beeld: Marije Gertenbach: The body embedded, begane grond, atelier H2

Beeld: Marije Gertenbach: The body embedded, begane grond, atelier H2

Marije Gertenbach
Het atelier van Marije Gertenbach (1990) ademt de sfeer van een Italiaanse studio. ‘Hondjes’ met brokken beton staan verspreid in de ruimte. Tegen de muren leunen half over elkaar geschoven houten panelen in allerlei vormen, sommige met resten blauwe verf, als verweesde stukken fresco. Het is ‘volwassen’ werk: intelligent, gelaagd en erg mooi.

Beeld: Thierry Oussou: Inpossible is nothing, 2e verdieping, atelier 53

Beeld: Thierry Oussou: Inpossible is nothing, 2e verdieping, atelier 53

Thierry Oussou
Raar, dat er nog steeds onderscheid wordt gemaakt tussen etnografische voorwerpen en westerse kunst. En van wie zijn die prachtige maskers, tronen en objecten eigenlijk, opgegraven in het ene gebied, getoond in een ander? Oussou (1988) speelt met die vragen, laat zien dat het verschil een constructie is. Want is zijn kleifiguur nou primitief of niet, zijn tekening een oeroude rotstekening of hedendaagse kunst?

Alex

Beeld: Alex Farrar: the ‘suits’ archived, begane grond, atelier 24

Alex Farrar
Aan het begin van zijn opleiding maakte Farrar (1986) een maatkostuum, waarin hij zich succesvol kunstenaar kon wanen. Nu neemt hij afscheid van de zes powerpakken die hij de afgelopen jaren nodig had. Hij goot de proeven in beton, documenteert wanneer ze zijn gedragen, wat er in zijn zakken zat. Voorbije tijd, zorgvuldig gearchiveerd en zichtbaar gemaakt.

RijksakademieOpen 2016, za/zo 11-19 uur, toegangsprijs 10 euro, inclusief publicatie 12,50 euro. Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Sarphatistraat 470, Amsterdam, www.rijksakademie.nl

RijksakademieOpen maakt deel uit van Amsterdam Art Weekend, met van donderdag 24 t/m zondag 27 november een speciaal programma in de hoofdstedelijke galeries, musea en andere kunstinstellingen. Vrijdagavond zijn van 17 tot 22 uur tal van ‘top’galeries open, www.amsterdamart.com.

Hoofdbeeld: Kate Cooper (1984): Experiments in Absorption, 2e verdieping, atelier 36

Reageer op Getekende lichamen en verloren tijd

Dit veld is verplicht Vul een geldig emailadres in
Dit veld is verplicht

Er zijn 2 reacties op Getekende lichamen en verloren tijd
  1. Lorelei van Ingen

    Een interressante expositie van hedendaagse kunst. Ik heb de rondleiding van één van de art mediators zeer gewaardeerd. Er was veel videokunst, maar jammer genoeg weinig beeldhouwwerk en schilderkunst waarbij er niet alleen aandacht was voor de boodschap maar ook voor de vormgeving. Ik vond de schilderijen van Noah Ryu er echt uitspringen niet alleen qua schilderkunst maar ook wat betreft originaliteit en eenduidigheid.

  2. Bert Menco

    Zeer indrukwekkend dit alles, en ik begrijp niet waarom cultuur, datgene dat ons van andere levensvormen onderscheidt vrijwel altijd als eerste op de schopstoel komt. Stop met deze domme bezuinigingen!