Tentoonstellingen aanmelden

“Ik probeer de manier waarop wij met elkaar omgaan te vangen in mijn werk.” – 11 vragen aan Katinka Lampe
Marina de Vries

Hoofdredacteur

  • 3 maanden geleden
  • Recensie
  • Beeldende kunst

De AkzoNobel Art Foundation bestaat 25 jaar en viert dat samen met Museumtijdschrift in de vorm van een speciale editie van Katinka Lampe (1963). Het werk is gebaseerd op een recente aanwinst uit de collectie en is in samenwerking met We Like Art voor Museumtijdschrift-abonnees te koop in een oplage van dertig. Wees er snel bij, want op = op.

Foto: Kees Liekens

Je hebt een zelfbouwhuis in Rotterdam met atelier op de begane grond. Kun je je atelier beschrijven?
“Het is eigenlijk een grote langwerpige doos, met aan een kant veel licht. Wat ik belangrijk vond, is de hoogte. Dat is goed gelukt, het atelier is dertien meter lang en vier meter hoog. Ik ben vaak met tien schilderijen tegelijk bezig en gebruik de muren om het werk op te hangen, ernaar te kijken of het even weg te hangen. Heel fijn, dat dat allemaal kan.”

Hoe ziet je dag eruit?
“Ik houd echt kantooruren aan. Ik sta meestal rond 8 uur op, ga de trap af en ben voor 9 uur in mijn atelier. Daar werk ik tot een uur of 6. Als ik er lekker in zit, wordt het wel eens wat later en als ik mijn dag niet heb, wat vroeger. Vaak word ik meegenomen door het werk zonder dat ik het in de gaten heb. Dan is het ook op een mindere dag zo vier uur ‘s-middags.”

Wat doe je zoal in je atelier?
“Behalve schilderen? Ik gebruik altijd modellen als basis voor mijn schilderijen. Als die komen poseren, bouw ik mijn atelier om tot fotostudio. Alle administratiedingen doe ik ergens anders. Ik wil in het atelier niet constant te bereiken zijn. Bovendien is het een heel andere sfeer, rondom de computer.”

Katinka Lampe, ‘1317184’, 2018, collectie AkzoNobel Art Foundation

We mogen een door jou gemaakte uitsnede te koop aanbieden van een schilderij uit de AkzoNobel Art Foundation. Kan je wat vertellen over dat schilderij, van een meisje op de rug gezien in een wat ouderwetse jurk?
“Ik werk altijd in series. Dit schilderij is onderdeel van een serie met de titel ‘Regina’s dresses’ – Regina is een vrouwennaam maar betekent ook koningin – in dit geval met een hoofdrol voor de jaren 50-jurk van mijn moeder. Ik ben altijd bezig met het schilderen van diversiteit. Ik woon in Rotterdam, daar leven 176 verschillende nationaliteiten samen. Mijn modellen vind ik om de hoek; het kan een buurmeisje zijn, mijn dochter of een jongen uit de straat. In deze serie gaat het om een meisje van kleur, dat ik op verschillende manieren heb geschilderd. Ik ben geïnteresseerd in de manier waarop wij met elkaar omgaan en probeer dat te vangen in mijn werk, zonder dat het naar iets of iemand specifiek verwijst.”

Je series hebben titels, maar je afzonderlijke schilderijen hebben een nummer. Wat betekent ‘2634201’, het nummer van deze jubileumeditie?
“Heel praktisch, dat zijn de maten van het werk in combinatie met het jaar en vaak nummer ik het vervolgens van 1 t/m 10, waardoor elk werk een uniek nummer heeft. Op die manier kan ik mijn schilderijen goed documenteren, maar ik vind het ook prettig om een schilderij, dat bij iemand in de woonkamer komt te hangen, in een bedrijfscollectie of museum, van weinig ballast te voorzien. Vanaf dat moment gaat het werk zijn eigen weg. Net als de pose van het schilderij en van de editie, het zij-achteraanzicht, zorgt het ervoor dat de kijker zijn eigen inhoud kan geven aan het beeld.”

Je hebt voor deze editie een aanpassing gedaan ten opzichte van het oorspronkelijke schilderij. Wat heb je veranderd?
“Ik heb er allereerst voor gekozen om een uitsnede te maken en vond het interessant om iets met de schouderpartij te doen. Ik heb een fragment uit de oorspronkelijke foto in het beeld opgenomen, zodat het een soort collage is geworden, een zelfstandig werk.”

Heb je enig idee waarom dit schilderij is opgenomen in de AkzoNobel bedrijfscollectie?
“Omdat het mensbeeld een anker is van de collectie en dit werk in een tijdsbeeld past, vermoed ik. De AkzoNobel bedrijfscollectie hecht al heel lang veel waarde aan diversiteit.”

Is het belangrijk om als kunstenaar in deze collectie vertegenwoordigd te zijn?
“Wat bijzonder is aan deze collectie: zij volgen mij al jaren. Af en toe kopen ze een mooi werk aan. Dat is goud waard. Daarbij heb ik veel fans gekregen onder de medewerkers van AkzoNobel, die werk van mij kopen. Zoals de persoon die werkte bij een afdeling die zelfstandig werd, waardoor hij niet meer dagelijks al die kunst om zich heen had. Om dat gemis een beetje goed te maken, heeft hij een werk van mij gekocht. Dat is de kracht van een bedrijfscollectie: de kunst gaat een rol spelen in het leven van mensen.”

Je hoort bij de elf procent Nederlandse kunstenaars die van hun werk kunnen leven. Hoe heb je je de afgelopen maanden door de coronatijd heen geslagen?
“Ik voel me inderdaad bevoorrecht. Ik heb al twintig jaar een goede galerie in Nederland en werk al tien jaar met verschillende buitenlandse galeries. Ik heb me even zorgen gemaakt, afgezien van de gezondheidsrisico’s wereldwijd, of mensen nog wel kunst zouden kopen, maar dat gaat gelukkig door. Of de coronacrisis invloed zal hebben op mijn schilderijen? Dat kan ik nu nog niet zeggen. Misschien dat ik over drie jaar denk: hé, dat zijn echt quarantainewerken.”

Katinka Lampe, 1216196, 2019, 160 x 120 cm, olieverf en linnen, particuliere collectie, foto: Theo van Pinxteren

Waar ben je op dit moment mee bezig?
“Ik heb net twee galerietentoonstellingen afgesloten, een in Nederland en een in Korea, en komend voorjaar krijg ik een tentoonstelling in New York. Ik ben nu begonnen met een serie werken waarbij ik zo ver mogelijk probeer te gaan in het ontkennen van het portret. Ik maak bijvoorbeeld werk waarbij het model bijna verdwijnt achter een stuk stof, een hoodie of een jas. Ik probeer de grenzen op te zoeken: hoe ver kun je gaan zodat je nog wel ziet dat het om het afbeelden van een mens gaat, terwijl het ook een hoge mate van abstractie heeft.”

Tot slot: heb je een tip hoe te kijken naar ‘2634201’?
“Iedereen mag daar zijn eigen verhaal bij maken, zijn eigen titel aan geven. Ik hoop dat mensen de kracht van het beeld zien en er in de loop van de tijd steeds anders naar gaan kijken.”


Vanwege het 25-jarige jubileum van de AkzoNobel Art Foundation biedt Museumtijdschrift in samenwerking met We Like Art de editie ‘2634201’ van Katinka Lampe te koop aan als hoogwaardige pigmentprint in een oplage van 30, voor 300 euro inclusief btw, exclusief lijst en exclusief verzendkosten. Klik hier voor verdere informatie of bel 038-4673400.

Hester Alberdingk Thijm, directeur AkzoNobel Art Foundation, over ‘2634201’

Foto: Martin van Welzen

“Dit werk van Katinka Lampe heeft alles in zich: het is virtuoos geschilderd, raakt aan een actueel onderwerp als identiteit, maar geeft tegelijkertijd een klassiek tijdloos beeld, denk aan de schilderijen van Vermeer. Dat is wat goede kunst moet zijn: tijdloos fascinerend!” Meer info AkzoNobel kunstcollectie, zie www.artfoundation.akzonobel.com

Zie ook Museumtijdschrift 2021/1 met een artikel over de jubilerende AkzoNobel Art Foundation, klik hier om dit nummer aan te schaffen.


Reageer op “Ik probeer de manier waarop wij met elkaar omgaan te vangen in mijn werk.” – 11 vragen aan Katinka Lampe

Dit veld is verplicht Vul een geldig emailadres in
Dit veld is verplicht

Uw reactie wordt gepubliceerd onder dit artikel en kan gebruikt worden in het tijdschrift.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Er zijn 2 reacties op “Ik probeer de manier waarop wij met elkaar omgaan te vangen in mijn werk.” – 11 vragen aan Katinka Lampe
  1. Belinda Loonen

    Schilderen, fotografie, styling, grafisch, Vermeer, Matisse enzovoort… Wat een rijke associaties die ik zie in het schilderen. Technisch rijk en goed, maar ook kijkend in de wereld. Zo is het echt, in flarden, maar ook als de tijd stilstaat.