Tentoonstellingen aanmelden

Van internetkunst tot knapperend haardvuur
Kees Keijer

Kunsthistoricus en -criticus

  • 3 maanden geleden
  • Recensie
  • Beeldende kunst

Tekst en foto’s Kees Keijer

Op de 18e editie van Art Rotterdam, dé beurs van hedendaagse kunst, is het aanbod gevarieerd en wordt het grote gebaar niet geschuwd. Onze medewerker Kees Keijer zag naast het duurste schilderij van de beurs ook beelden, geïnspireerd door koeienschedels.

Zoro Feigl bij zijn werk

Zoro Feigl bij zijn werk

Met zijn kinetische beelden zet Zoro Feigl van alles in beweging. Een metalen gordijn wordt door een motortje aangedreven en maakt daardoor prachtige golvende patronen. Het grootste werk, ‘Tropical’, bestaat uit een blauwe rupsband waaraan knalroze vloeistof blijft hangen. Het werkt zo hypnotiserend als een knapperend haardvuur.

C&H Gallery, Amsterdam, stand 085

Werk van Heringa/Van Kalsbeek

Werk van Heringa/Van Kalsbeek

Maarten van Kalsbeek en Liet Heringa wilden al heel lang beelden maken die herinneren aan dode dieren. Jaren geleden nam Heringa een paar vetplanten mee uit Duitsland. Daar wilde het kunstenaarsduo ook iets mee doen, want de planten “waren eigenlijk heel lelijk en ze gingen maar niet dood”. De twee ideeën kwamen samen in een aantal beelden van hars en staal die duidelijk zijn geïnspireerd door koeienschedels.

Borzo, Amsterdam, stand 064

Semâ Bekirovic: The Radiance of Sensible Heat (02)

Semâ Bekirovic: The Radiance of Sensible Heat (02)

Het beursonderdeel ‘Projections’ beslaat een zaal met dertien grote videowerken. Een van de beste werken is van Semâ Bekirovic. Het videodrieluik ‘The Radiance of Sensible Heat (02)’ is opgenomen met een warmtegevoelige camera. Bekirovic filmde gipsen afgietsels van klassieke beelden uit de collectie van de Rijksakademie. Telkens als een hand delen van een beeld aftast, wordt het oppervlak van het beeld verwarmd en gloeit het van kleur.

Stigter Van Doesburg, Amsterdam Projections 103

Werk van Gunther Förg

Günther Förg, Untitled, 1994

Een enorm schilderij van Günther Förg bij de Londense galerie Vilma Gold is een van de blikvangers van Art Rotterdam. Dit zou zomaar het duurste werk van de beurs kunnen zijn. Navraag leert dat het werk 420 duizend euro kost, een fors bedrag voor de Nederlandse markt. Toch gelooft een medewerker van de galerie dat het werk hier verkocht kan worden: “Het schilderij is momenteel al van een Nederlandse verzamelaar.” Als hij merkt dat we van de pers zijn, kapt hij het gesprek ineens af. “Verder heb ik er niets over te zeggen.”

Vilma Gold, Londen, stand 016

Ali Zanjani: Stills van oude worstelfilms

Ali Zanjani: Stills van oude worstelfilms

De kunstscene van Iran groeit elke dag. Galeries tonen ook steeds meer werk van jonge kunstenaars. AG Gallery uit Teheran, gespecialiseerd in fotografie, nam dit jaar al deel aan twee Nederlandse beurzen, fotobeurs Unseen en This Art Fair in Amsterdam. Op Art Rotterdam tonen ze onder andere werk van Ali Zanjani, die oude 16mm films verzamelt uit de tijd voor de Islamitische revolutie. De stills die hij bijvoorbeeld maakte van oude worstelfilms kunnen dubbelzinnig opgevat worden.

AG Gallery, Teheran, stand 027

IMG_4806

Werk van Iede Reckman

Billytown uit Den Haag is een van de deelnemers aan de ‘New Art Section’, een onderdeel met galeries die nog geen vijf jaar bestaan. Billytown is een galerie die op initiatief van elf beeldend kunstenaars werd opgericht. Op Art Rotterdam exposeert Iede Reckman, die wetenschappelijke theorieën als uitgangspunt voor zijn werk neemt. Hij bedacht een systeem van blokjes, die hij toepast in sculpturen en in een groot, ritmisch scherm.

Billytown, Den Haag, stand 075

Alle de Jong: Thought Chamber with Boudewijn Büch

Alle de Jong: Thought Chamber with Boudewijn Büch

Thought Chamber with Boudewijn Büch’ heet de collage van drie meter breed. Alle de Jong bracht oorspronkelijke manuscripten, foto’s en andere documenten van Buch bij elkaar en tekende er met houtskool overheen. Voor een ander werk gebruikte hij achttiende-eeuwse prenten met zeeslagen, waar hij bootvluchtelingen van nu aan heeft toegevoegd. Hij vindt niet dat hij de oude objecten vernietigt. “Ze zijn meestal uit boeken gehaald en nu conserveer ik ze op een andere manier, met een nieuwe betekenis.”

Kunstruimte Wagemans, Beetsterzwaag, stand 050

Klaas Kloosterboer: 10154, oftewel De worstenman

Klaas Kloosterboer: 10154, oftewel De worstenman

Vroeger klaagden galeriehouders tegen Klaas Kloosterboer dat hij nou eens iets moest afmaken. Maar Kloosterboer begon steeds weer nieuwe experimenten. Ellen de Bruijne heeft een solo van zijn werk gemaakt, van 1991 tot nu. Veel werk bestaat uit stippen. Soms lijken de stippen agressieve dolksteken, dan weer zijn ze nageschilderd van een tasje uit de speelgoedwinkel. Aan het einde ligt het werk ‘10154’, bijgenaamd ‘De worstenman.’

Ellen de Bruijne Projects, Amsterdam, stand 028

Werk van Gabriel Lester

Werk van Gabriel Lester

Het nieuwste werk van Gabriel Lester is vlak voor de beurs gereedgekomen. Op twee zwarte kubussen zijn leds gemonteerd waarop montages te zien zijn van gevonden beelden. Het schijnen beelden te zijn van onderzeewerelden en de kosmos, maar daar moet de bezoeker wel wat moeite voor doen. De resolutie is zo laag dat het moeilijk, zo niet onmogelijk wordt om de beelden te ontcijferen.

Galerie Fons Welters, Amsterdam, stand 024

Internetkunst

Internetkunst

“Je moet mensen verrassen met werk dat ontregelt en prikkelt,” zegt Nieck de Bruijn van Upstream. Deze galerie heeft de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd in internetkunst. Dat was altijd een moeilijke kunstvorm op een beurs, waar traditioneel meer schilderijen en beelden verkocht werden. Dat is volgens De Bruijn nu echt aan het veranderen. En dus presenteert hij een stand met louter beeldschermen en verkoopt hij websites. “De eigenaar laat het werk in de openbare ruimte van het internet zien, net als vroeger beelden in de openbare ruimte van een park gezet werden.”

Upstream, Amsterdam, stand 023

Art Rotterdam, t/m 12 februari, Van Nellefabriek, Van Nelleweg 1, 3044 BC Rotterdam, entree € 17,50. Een introductiefilm op de beurs wordt vertoond in het Schiegebouw, schuin tegenover de entree van de beurs, en is te zien op de website www.artrotterdam.com

Hoofdbeeld: Semâ Bekirovic, The Radiance of Sensible Heat (02), een van de beste videowerken van de beurs

Reageer op Van internetkunst tot knapperend haardvuur

Dit veld is verplicht Vul een geldig emailadres in
Dit veld is verplicht

Er is één reactie op Van internetkunst tot knapperend haardvuur