Tentoonstellingen aanmelden

‘Iran, Bakermat van de beschaving’ winnaar Tentoonstellingsprijs 2019
Marina de Vries

Hoofdredacteur

  • 11 maanden geleden
  • Blog
  • Archeologie

De Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs is gewonnen door ‘Iran, Bakermat van de beschaving’! Met 16.023 uitgebrachte stemmen is ook de tweede editie van deze publieksverkiezing een daverend succes.
8 vragen aan Harry Tupan, directeur van het Drents Museum in Assen, waar de winnende tentoonstelling van 17 juni t/m 18 november 2018 was te zien.

Harry Tupan

Van harte gefeliciteerd!

“Dank, we zijn er superblij mee. Ik zag de tien nominaties en dacht ‘mijn hemel, dat is een serieuze competitie en een illuster gezelschap’. Heel eervol en prachtig dat Assen als winnaar uit de bus is gekomen.”

Wiens idee was het, om een archeologische tentoonstelling te maken over 10.000 jaar Iraanse cultuurschatten?

“Wij maken als museum deel uit van een groot internationaal netwerk, waarbij we tentoonstellingen van elkaar overnemen of samen maken. Via dit netwerk kwamen we in contact met de Bundeskunsthalle in Bonn, die een tentoonstelling over Iran had. Aanvankelijk was het de bedoeling deze tentoonstelling naar Assen te halen, maar om allerlei redenen was dat niet mogelijk. Toen heb ik gezegd: ‘dan gaan we het zelf doen. Op naar Teheran’.”

Hoe gaat dat, zulke onderhandelingen in Teheran?

“Zo’n bijeenkomst duurt niet een uurtje, maar een paar dagen. We kregen een soort ouderwetse zwart-wit diapresentatie, waaruit niet goed te beoordelen viel hoe bijzonder en aansprekend de objecten zijn. We zijn op ons verzoek het depot ingegaan en zowel onze conservator archeologie Vincent van Vilsteren, wiens afscheidstentoonstelling dit is vanwege de pensioengerechtigde leeftijd, als ik waren flabbergasted vanwege de kwaliteit.”

En dan?

“We hebben ter plekke een intentieverklaring getekend en de titel van de tentoonstelling bedacht, want Iran is echt de bakermat van onze geschiedenis. Vervolgens ga je nadenken over een concept, je wilt een verhaal vertellen, het publiek een boodschap meegeven, met objecten die daarbij passen. Naast het verhaal en de objecten vind ik de enscenering van groot belang. Die drie moeten met elkaar in evenwicht zijn. Want enscenering zonder inhoud wordt effectbejag.”

Zaaloverzicht ‘Iran, Bakermat van de beschaving’ (foto: Sake Elzinga)

Naast de kunstschatten kreeg de vormgeving als sprookjesachtige bazaar veel lof van stemmers.

“We hebben samengewerkt met fantastische tentoonstellingsontwerpers, Perspekt Studio’s uit Haarlem. Die hebben de essentie, namelijk dat Iran de bakermat is van de beschaving, heel goed ruimtelijk vertaald. Tentoonstellingsvormgeving is een soort verleiding. Waarom zou je bezoekers niet in een bepaalde sfeer of stemming mogen brengen, waardoor je meer kunt genieten van de schoonheid van het getoonde? De kijkduur was bovengemiddeld, mensen bleven soms wel anderhalf uur in deze tentoonstelling. Daar heb je zo’n enscenering voor nodig.”

Is deze tentoonstelling karakteristiek voor het Drents Museum?

“Wij bieden Drenthe een blik op de wereld en de wereld een blik op Drenthe. De archeologietentoonstellingen zijn daarvoor uitermate geschikt. Die sluiten namelijk mooi aan bij de beroemde grafcultuur van Drenthe, met zijn hunebedden en trechterbekercultuur. Archeologische vondsten komen natuurlijk vaak uit grafcomplexen. Wat de blik op Drenthe betreft, onze collectie archeologie is ook met veel succes in Iran te zien geweest.”

Wat was uw favoriete object uit de Iran-tentoonstelling?

Massief gouden rhyton, 559-331 v.Chr., Hamedan, de tentoonstellingsfavoriet van directeur Harry Tupan (foto: Sake Elzinga)

“Dat was onmiskenbaar de massief gouden rhyton. Die zat eerst niet bij de selectie van objecten die het Nationaal Museum in Teheran ons wilde sturen. Ik heb het museum ervan overtuigd dat wel te doen. Die rijkversierde beker van 24 karaats goud is namelijk het beste voorbeeld van hun hoogstaande materiële cultuur. Als kunsthistoricus vind ik zo’n staaltje edelsmeedkunst uit 500 voor Christus echt bijzonder. Dat die drinkbeker naar Assen is gekomen, is mijn persoonlijke hoogtepunt.”

 

Tot slot, wat betekent de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs voor u en uw museum?

“De Iran-tentoonstelling is eerder in New York bekroond met een Global Fine Art Award. Maar ik ben er zo mogelijk nog trotser op dat dit een Nederlandse prijs is, dat het Nederlandse publiek hiermee haar waardering uitspreekt voor ons museum. Ook fijn dat het een publieksprijs is. We wisten dat we met Iran iets bijzonders in huis hadden, maar dat het zoveel mensen ontroerd heeft? Daar doen we het voor. Wat we met het geldbedrag van 10.000 euro gaan doen? We gaan het bedrag gebruiken voor het aanbrengen van een traplift in onze grote tentoonstellingszaal. Zo willen we deze ruimte nog beter toegankelijk maken voor ons publiek.“

* Voor de verkiezing van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs 2019 stelde een vakjury de top 10 samen, waarna museumbezoekers de winnaar konden bepalen. De vakjury bestond uit Adriana Esmeijer, directeur Prins Bernhard Cultuurfonds en juryvoorzitter, Peter van Duinen, directeur Vrije Academie en Marina de Vries, hoofdredacteur Museumtijdschrift.

Hoofdbeeld: Afbouw Iran-tentoonstelling in het Drents Museum, met rechts scheidend conservator archeologie Vincent van Vilsteren (foto: Marcel J. de Jong)

Reageer op ‘Iran, Bakermat van de beschaving’ winnaar Tentoonstellingsprijs 2019

Dit veld is verplicht Vul een geldig emailadres in
Dit veld is verplicht
Er zijn 12 reacties op ‘Iran, Bakermat van de beschaving’ winnaar Tentoonstellingsprijs 2019
  1. Lucy Knot

    Het Drents Museum is de terechte winnaar. Gefeliciteerd.
    En wat geven ze een mooie bestemming aan de gewonnen prijs. Door de aanschaf van nog een lift zullen er meer bezoekers naar het museum komen om te genieten van vele interessante exposities.

  2. Berdine van Leeuwen

    Ook ik heb met grote verwondering gekeken naar al dat moois op die tentoonstelling. Daarbij ook trots omdat de vriendin van mijn zoon deel uitmaakt van de crew van het ontwerpbureau.

  3. L.H. Burgstad

    Mijn stem heeft,geholpen,Mooie
    tentoonstelling,heb genoten,groet uit,Groningen,Keep up the good work!!!
    Groet,Laurens.

  4. mevr. ABMM.Erwich

    Wat geweldig en dik verdiend is deze mooie prijs voor het Drents museum en voor ons als vrienden. Ik ben er ook reuze trots op

  5. L.Vereijken

    ja, ook ik heb heel erg genoten van deze tentoonstelling Als inwoonster van Assen was het heel eenvoudig om meerdere keren deze tentoonstelling te gaan bekijken, en de (museum)lezingen te beluisteren. Hartelijk dank om zulke mooie voorwerpen in zo’n sprookjesachtige omgeving te presenteren. Van harte gefeliciteerd!

  6. Frits Mutsaers

    Van harte gefeliciteerd, maar nog meer: van harte gegund!
    De motivatie die we bij het uitbrengen van onze stem op ‘Iran, Bakermat van de beschaving’ hebben geschreven heeft zich bewezen!

  7. Peter Blaauw

    Dat; “onderdompelen in de sfeer” is de tentoonstellingontwerpers idd zeer goed gelukt. (Vaker inschakelen?) Ik heb deze tentoonstelling 2x gezien, de 2e keer met Iraanse vluchtelingen… (dus extra verdieping) Die ons o.a. ook lieten zien, dat de bevolking hun eigen manier ontwikkelden om met diverse bezetters eeuwenlang om te gaan. Net als de Chinese bevolking; meebuigen als het riet.

  8. johan schuinder

    Hartelijk gefeliciteerd met deze onderscheiding. Geweldige t.t. Op naar de volgende Ik zie uit naar Armenie

  9. Sari de Haan

    Ik vind dit heel fijn. Het was een prachtige tentoonstelling. Assen maakt regelmatig heel interessante exposities.
    Naar Iran ben ik 2x geweest. De eerste keer met mijn man en de tweede keer met mijn zussen en zwagers tgv mijn verjaardag. Zij vonden het ook zeer indrukwekkend.

    • Peter G

      Ik denk nog regelmatig terug aan deze tentoonstelling en deze prijs is zeer verdiend! Onbeschrijfelijk hoe oud sommige stukken waren zoals de kleibulles als betaalbewijs: 7000 voor chr!