Kunst voor een specifieke plek in huis
Kees Keijer

Kunsthistoricus en -criticus

• 5 maanden geleden
  • Recensie
  • Beeldende kunst

Art Rotterdam, dé beurs voor hedendaagse kunst, bestaat twintig jaar en is weer neergestreken in de monumentale Van Nellefabriek. Daar zetten 90 galeries, waarvan een groot deel uit het buitenland, hun beste beentje voor. Een sfeerimpressie in foto’s van de openingsavond.

Art Rotterdam-directeur Fons Hof met werk van Afra Eisma in No Man’s Art Gallery

In de afgelopen twintig jaar is de kunstmarkt enorm veranderd, zegt directeur Fons Hof van Art Rotterdam. Er zijn meer privécollecties bijgekomen en alles is veel internationaler geworden. Grote verzamelaars kopen tegenwoordig niet meer zoveel mogelijk, maar ze kopen “geleidelijk en functioneel”. Men wil bijvoorbeeld weer een specifiek werk kopen voor een specifieke plek in huis. Gevraagd naar zijn favoriete stand loopt Hof naar No Man’s Art Gallery. Daar exposeren diverse kunstenaars, waaronder Majid Biglari uit Iran.

Werk van Antonis Pittas bij Annet Gelink Gallery

Kunstenaar Antonis Pittas heeft een beurswand voorzien van fluorescerend stickermateriaal dat gebruikt wordt op verkeersborden of auto’s van politie, brandweer en ambulance. Het valt eigenlijk nauwelijks op, want de stickers zijn net zo wit als de beursstands. Op de wand hangen ook afgietsels van vrachtwagenspiegels. Pittas hoopt dat de bezoekers zich op een bepaalde manier gaan gedragen omdat ze de neiging hebben om in de spiegels te kijken. Onze tip: neem een foto met flits van bezoekers die ervoor staan. Die veranderen op je telefoon in mysterieuze donkere silhouetten.

Katja Mater bij haar werk

Tijdens het maken telde ze steeds tot acht. Katja Mater woonde twee jaar geleden tijdelijk in het huis van Nelly & Theo van Doesburg in het Franse Meudon. Daar bestudeerde ze Van Doesburgs ideeën over film en de vierde dimensie. Mater maakte een nieuw filmwerk waarvoor een filmstrook door twee projectoren wordt geleid. Beelden van het huis verschijnen op de muur en met een tussenpose van acht seconden zien we hetzelfde beeld nogmaals, maar dan gekanteld.

Katja Mater is winnaar van de NN Group Art Award van 10.000 euro en wordt vertegenwoordigd door Martin van Zomeren.

Elise ’t Hart met haar Instituut voor Huisgeluid

Ze vallen niet altijd op, maar ieder huis heeft zijn eigen geluidjes. Het tikken van verwarmingsbuizen, het zoemen van een ijskast of het kraken van een vloer dragen bewust of onbewust bij aan de sfeer van een woning. Elise ’t Hart is gefascineerd door zulke geluiden. Haar Instituut voor Huisgeluid documenteert geluiden die ze in huizen tegenkomt, maar ook de bron van de geluiden en de verhalen van bewoners. Het is te zien en te horen bij Prospects & Concepts, de talentenshow van het Mondriaan Fonds.

De galeriestand van Annelien Kers

“De Green Man is een mythologische figuur die je wel in kathedralen tegenkomt”, doceert kunstenaar Marc Mulders. “Zijn gezicht is opgebouwd uit takken en bladeren en hij is waarschijnlijk bedoeld als verzoek aan God om de oogst gunstig te stemmen. Tegenwoordig wordt de Green Man als symbool omarmd door de duurzaamheidsbeweging.” Mulders maakte onlangs een glas-in-loodraam voor een waterzuiveringsgebouw in de buurt van Tilburg. “Er zit ook een rode Green Man in het venster verwerkt. Die is rood van boosheid want we hebben het milieu verkloot!” Galeriehoudster Annelien Kers vond de figuur zo interessant dat zij andere kunstenaars uit haar stal vroeg om werk over de Green Man te maken.

Werk van kunstenaarsduo Driessen & Verstappen

De subafdeling Projections bestaat uit een verduisterde zaal met dertien grote videowerken, waaronder dat van kunstenaarsduo Driessen & Verstappen. Het is eigenlijk geen video, maar een computerprogramma dat ter plekke beelden genereert. Acht pixels op het scherm zijn constant en razendsnel in beweging. Deze digitale wezentjes veranderen langzaam het beeld, dat groeit en afgebroken wordt als geologische structuren. Driessen & Verstappen wordt vertegenwoordigd door DAM Gallery.

CEO Akzo Nobel Thierry Vanlancker met Hester Alberdingk Thijm, directeur AkzoNobel Art Foundation in Now/Forever

Apetrots is Hester Alberdingk Thijm van de AkzoNobel Art Foundation dat ‘haar’ CEO Thierry Vanlancker hoogstpersoonlijk naar de opening van de beurs is gekomen. Akzo Nobel heeft in het centrale deel van de beurs een presentatie gemaakt van kunstenaars die worden vertegenwoordigd door de omringende galeries. Ontwerper Tom Postma maakte een verhoging waarop de kunstwerken worden gepresenteerd. Alberdingk Thijm: “We zetten kunst en de bezoekers op een podium. Het moet een ontmoetingsplek worden. Op de trappen kunnen mensen discussies voeren over kunst.”

Werk van Itamar Gilboa bij Vriend van Bavink

De Israëlische kunstenaar Itamar Gilboa maakt altijd kunstwerken over zijn eigen lichaam. Voor het werk dat hij bij Vriend van Bavink laat zien is hij onder een bodyscanner gaan liggen. De organen en beenderen die gescand werden, staan nu als sculpturen in de stand van de Amsterdamse galerie Vriend van Bavink. De spiegelende vitrines zijn even hoog als de kunstenaar. Voor dit glimmende beeld werd het creatieve deel van zijn brein geprikkeld.

‘De tuin der Lusten’ van John Robinson

De Engelse kunstenaar John Robinson won een prijs waarvoor hij drie maanden in het Prado in Madrid mocht schilderen. Hij bleef er drie jaar en schildert sindsdien dag en nacht als een bezetene. Zijn galerie Division of Labour presenteert een drieluik dat gebaseerd is op De tuin der Lusten van Jheronimus Bosch, een van de beroemdste schilderijen in het Prado. Het is geen exacte kopie want allerlei figuren van Picasso, Bacon en Manet zitten in de Tuin der Lusten te picknicken.

Tyna Adebowale in de stand van de Amsterdamse galerie LangArt

Het is droevig gesteld met de LGBT+ gemeenschap in Nigeria. “Eigenlijk bestaat die niet eens,” vertelt Tyna Adebowale. “Het is officieel verboden om gay te zijn en als je dat wel bent moet je dat verzwijgen.” Adebowale kwam er op zevenjarige leeftijd achter dat ze een tweelingbroer had die als baby was overleden. Nu verschijnt haar broer als een soort alter ego in grote schilderijen. “In Nigeria dicht men tweelingen bijzondere krachten toe. Ik wil hem nu gebruiken als een herinnering aan de geschiedenis. Vòòr de koloniale tijd was het in Nigeria geen probleem om gay of genderneutraal te zijn.”

Volgende week volgt een verslag van de lezing van architect Wessel de Jonge met aansluitende rondleiding door de Van Nellefabriek. Lezing en rondleiding vonden speciaal voor abonnees van Museumtijdschrift plaats tijdens Art Rotterdam op 7 februari.

Kunstbeurs Art Rotterdam, 7 t/m 10 februari, Van Nellefabriek, Van Nelleweg 1, 3044 BC Rotterdam, toegang 19,50 euro (online 16,50 euro), www.artrotterdam.com

Hoofdbeeld: Willem de Haan voor zijn nagebouwde ingang van metrohalte Delftshaven. De kunstenaar woont op drie minuten lopen van deze halte en bouwde eerder een metrohalte voor een weiland in Overijssel.
Alle foto’s: Kees Keijer