Tentoonstellingen aanmelden

Achter de schermen bij… het Fries Museum & Icons

  • 2 maanden geleden

In Museumtijdschrift leest u in elke editie over de mooiste en meest bijzondere tentoonstellingen van het moment. Wie zijn de mensen achter de tentoonstelling? Welke keuzes maken zij, welke uitdagingen komen op hun pad? Elke maandag spreekt de redactie een tentoonstellingsmaker over zijn of haar werkzaamheden. Deze week: Marlies Stoter, conservator van ‘Icons’ in het Fries Museum te Leeuwarden. Maar liefst 88 bijzondere portretten uit de National Portrait Gallery komen bij elkaar in deze tentoonstelling, van Peter Paul Rubens tot David Hockney en Marlene Dumas.

Wat vindt u het bijzonderste stuk in de tentoonstelling?
“Het in vieren gevouwen portret van de zusjes Brontë, schrijfsters van de bekende romans ‘Jane Eyre’, ‘Wuthering Heights’ en ‘The Tenant of Wildfell Hall’. Onbeholpen geschilderd door hun zeventienjarige broer Branwell en toch kun je hen even echt in de ogen kijken. Op 31-jarige leeftijd overleed Branwell en kort daarop ook Anne en Emily, aan tuberculose. Charlotte stierf tijdens haar eerste zwangerschap als gevolg van heftige misselijkheid. Wat rest van dit getalenteerde gezin is dit ontroerende portret, in 1914 in het stof op een kast gevonden door de tweede vrouw van Charlotte’s weduwnaar. Voor de eerste keer in haar geschiedenis besloot de National Portrait Gallery een portret niet te restaureren, maar het te laten zoals het is.” 

Zaaloverzicht met links het portret van de Brönte-zusjes.

Kunt u iets vertellen over de bijzondere bruiklenen?
“De National Portrait Gallery leent altijd grootmoedig portretten uit voor belangrijke tentoonstellingen. Maar om 88 van hun favoriete kunstwerken op wereldreis te kunnen sturen, dat was alleen mogelijk vanwege de grootschalige renovatie en herinrichting van de Londense portrettempel. Na Korea kreeg Leeuwarden de kans om hun keuze uit de iconische portretten te tonen, met nog vijf extra op ons verzoek om de band tussen Nederland en Engeland te benadrukken. De volgende stop van Icons is Australië! Daarna keren de topstukken voorgoed terug naar de eregalerij in Londen.”

Het installeren van ‘Mary II (1662-94), when Princess of Orange’ (ca. 1677), geschilderd door Sir Peter Lely.

Wat was de grootste uitdaging bij het maken van de tentoonstelling?
“De grootste uitdaging was om via Teams en aan de hand van digitale bestanden de tentoonstelling te realiseren. Geen persoonlijk contact met de Engelse collega’s tot op het concrete moment van inrichten, op afstand vergaderen met het projectteam en de vormgever, en ‘last but not least’ niet naar Londen kunnen reizen om de werken vooraf goed te kunnen zien. Toch is alles in wederzijds vertrouwen en overleg goed gekomen en zijn we blij met de enthousiaste reacties van de internationale projectleiders en conservatoren op hoe hun werken bij ons op de muren in Bridgerton-kleuren uitkomen.”

Tijdens het installeren van ‘Death Mask’ (2002) van Tracey Emin, kunstmatig verouderd en gedeeltelijk verguld bronzen afgietsel

Icons’, t/m 9 januari in het Fries Museum, Leeuwarden, MK geldig, www.friesmuseum.nl

Meer lezen?
In het nieuwste nummer van Museumtijdschrift staat een uitgebreid artikel over ‘Icons’, geschreven door Stefan Kuiper, hier te koop.

Hoofdbeeld: onbekende Engelse kunstenaar, ‘Sir Walter Raleigh’, 1588