Tentoonstellingen aanmelden

Achter de schermen bij… Keramiekmuseum Princessehof & ‘Korea’

  • 3 weken geleden

In Museumtijdschrift leest u in elke editie over de mooiste en meest bijzondere tentoonstellingen van het moment. Wie zijn de mensen achter de tentoonstelling? Welke keuzes maken zij, welke uitdagingen komen op hun pad? Deze week: Eline van den Berg, conservator van Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden, over de esthetiek en eigenheid van Koreaans keramiek.

Wat was de aanleiding van deze tentoonstelling?
“Het Princessehof had al enkele jaren de wens om een tentoonstelling over Korea te maken. Het land heeft een lange geschiedenis en prachtige keramiek voortgebracht. Tegenwoordig is Korea steeds meer in de aandacht vanwege de grote populariteit van k-pop, k-beauty, films als Parasite en natuurlijk recent door Squid Game. Het moment voelde dus goed om de Nederlandse bezoeker beter kennis te laten maken met het rijke verleden van dit land, hoewel onze collectie met Koreaanse keramiek daarvoor te beperkt is.
In 2018 reisde ik samen met onze directeur Collecties naar Seoul om te praten met het National Museum of Korea (NMK) voor een grote bruikleen voor de tentoonstelling ‘Gezonken Schatten’, die op dat moment in voorbereiding was. Wij hebben deze ontmoeting gelijk aangegrepen om onze wens uit te spreken voor het maken van een tentoonstelling over Korea, met bijzondere stukken uit hun collectie. Ze waren meteen enthousiast en hierop is besloten om een officiële samenwerkingsovereenkomst te sluiten tussen het NMK en het Princessehof. In ruil voor hun bruiklenen zijn stukken uit onze collectie het afgelopen jaar naar Seoul gereisd. Deze maken nu onderdeel uit van een grote tentoonstelling over de uitwisseling in keramiek uit Oost en West, in lijn met het thema voor onze vaste opstelling.”

Zaaloverzicht met als thema Eetcultuur, met op de achtergrond potten gevuld met kimchi

Wat vindt u het bijzonderste stuk in deze tentoonstelling?
“Een porseleinen flesvaas uit de achttiende eeuw met een decoratie van druivenranken aangebracht met ijzerrood pigment. Voor mij belichaamt dit stuk echt de Koreaanse esthetiek en eigenheid. De toepassing van ijzerbruin en -rood als decoratie op porselein werd populair vanaf de zeventiende eeuw. Daarvoor werd kobaltblauw gebruikt, maar daar was in die periode een enorm tekort aan. Kobaltblauw moest uit China worden geïmporteerd, maar dat werd in deze periode bemoeilijkt door verschillende invallen in Korea door Japan en achtereenvolgens China. Als alternatief werden deze pigmenten toegepast.”

Flesvaas met decoratie van druiventak, Joseon-dynastie, 18de eeuw, porselein en ijzerrood, National Museum of Korea

Hoe is de selectie kunstenaars tot stand gekomen?
“De bruiklenen van het NMK beslaan het grootste gedeelte van de tentoonstelling. Deze zijn aangevuld met stukken uit onze eigen collectie en bruiklenen van Museum Volkenkunde in Leiden, het Gugak Center in Seoul en een privéverzamelaar. De keramiek wordt aangevuld met kleding, muziekinstrumenten en andere objecten die werden gebruikt, zoals een pijp of koperen lepel. Daarnaast tonen we het werk van drie hedendaagse kunstenaars uit Zuid-Korea: Juree Kim, Yee Sookyung en Kyung-jin Cho. Samen met Tanya Rumpff, onze conservator voor hedendaags keramiek, is deze selectie gemaakt. Hun werk vormt een prachtige aanvulling op de verschillende thema’s in de tentoonstelling en laat zien hoe keramiek en hedendaagse kunst zich momenteel ontwikkelen in Korea.”

De ‘moon jar’ wordt geïnstalleerd op zaal

Korea. Poort naar een rijk verleden’, t/m 21 augustus in Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden, MK geldig, www.princessehof.nl

Hoofdbeeld: Eline van den Berg en een collega tijdens het uitpakken van de zogenaamde ‘moon jar’, een bruikleen van het National Museum of Korea.