Tentoonstellingen aanmelden

Achter de schermen bij… Kunsthal Kade & Natasja Kensmil en Sadik Kwaish Alfraji

  • 2 maanden geleden

In Museumtijdschrift leest u in elke editie over de mooiste en meest bijzondere tentoonstellingen van het moment. Wie zijn de mensen achter de tentoonstelling? Welke keuzes maken zij, welke uitdagingen komen op hun pad? Elke maandag spreekt de redactie een tentoonstellingsmaker over zijn of haar werkzaamheden. Deze week: Robbert Roos, directeur en samensteller van de tentoonstellingen van Natasja Kensmil en Sadik Kwaish Alfraji in Kunsthal Kade te Amersfoort. De historieschilderijen van Kensmil tonen de wereld achter de façade, terwijl Alfraji met zijn expressieve tekenstijl reflecteert op zijn herinneringen aan Irak.

Waarom is de tentoonstelling nu relevant?
“De thematiek die Natasja Kensmil en Sadik Kwaish Alfraji – ze exposeren parallel – aansnijden is universeel én persoonlijk. Omgaan met de geschiedenis (en haar duistere kanten), al dan niet gedeelde verledens en – in het geval van Sadik – migratie zijn onderwerpen die altijd relevant zijn, maar in het huidige debat extra gewicht hebben. Zowel Natasja als Sadik geven hier hun eigen, eigenzinnige artistieke visie op, zonder pamflettistisch of pathetisch te worden. Beiden zijn op hun eigen manier verhalenvertellers, waarbij ze beiden geen lineair, maar eerder een gevoeld narratief vertellen.”

Werk van Natasja Kensmil wordt geïnstalleerd

Wat wilt u dat bezoekers leren of meenemen van de tentoonstelling?
“Een reflectie op de thema’s vanuit hun eigen gedachten, met de kunstwerken als bouwstenen, ingang of katalysator. Er is geen dwingende agenda, al hebben de kunstenaars natuurlijk wel een specifiek verhaal. Een doeltreffende tentoonstelling reikt aan en dicteert niet. De keuze voor de video van Sadik als centraal element in de tentoonstelling geeft de mogelijkheid om voor het moment even helemaal op te gaan in zijn wereld. Je wordt als kijker meegevoerd naar een plek die je vreemd is, maar die als herinneringsplek wel van cruciaal belang is voor de migrant die deze plek heeft verlaten. Een plek die in de context van het nieuwe land waar de migrant woont nog steeds in het hoofd ‘leeft’. Ik denk dat je als kijker beseft dat dit weliswaar concreet over Bagdad gaat, maar dat het evenzeer over Kabul of Aleppo of Beirut gaat. Het mooie van Natasja vind ik dat ze aan een eigentijdse vorm van historieschilderen doet: het is háár zinnebeeld van de geschiedenis, met een meervoudiger perspectief dan we gewend zijn van de reguliere manier waarop geschiedenissen worden verteld. Ik hoop dat het de kijker uitdaagt om zelf historische gebeurtenissen en figuren in de ‘remix’ te gooien.”

Sadik Kwaish Alfraji tijdens het opbouwen van de tentoonstelling

Wat was de grootste uitdaging tijdens het maken van deze tentoonstelling?
“Het is altijd een uitdaging om ervoor te zorgen dat een tentoonstelling haar helderheid behoudt. Daarnaast om te zorgen dat de esthetiek en de beeldende zeggingskracht van de kunstenaars zo maximaal mogelijk over het voetlicht komt. Bij Natasja is gekozen voor een hybride vorm: niet per se chronologisch, al bestaat het eerste kabinet uit haar vroegste werken, en ook niet per se thematisch, ook al is één kabinet gewijd aan één coherente serie. Je ziet daardoor mooi hoe consequent het oeuvre is. Bij de presentatie van Sadik was het van belang om te zorgen dat er binnen de dichtheid van werken een zekere homogeniteit zou komen. Het is een web van beelden geworden met Sadik als ‘spin’ in het midden, die met zijn animaties, tekeningen en schilderijen zijn verhalenstructuur heeft gesponnen. Indringend, maar daardoor ook onontkoombaar.”

Werk van Natasja Kensmil tijdens het opbouwen van de tentoonstelling

Natasja Kensmil & Sadik Kwaish Alfraji’, t/m 9 januari in Kunsthal Kade, Amersfoort, www.kunsthalkade.nl

Meer lezen?
In het nieuwste nummer van Museumtijdschrift staat een uitgebreid artikel over Natasja Kensmil geschreven door Anneke van Wolfswinkel, hier te koop.