Tentoonstellingen aanmelden

Achter de schermen bij… Museum Kranenburgh & ‘The Roaring Twenties’

  • 4 dagen geleden

In Museumtijdschrift leest u in elke editie over de mooiste en meest bijzondere tentoonstellingen van het moment. Wie zijn de mensen achter de tentoonstelling? Welke keuzes maken zij, welke uitdagingen komen op hun pad? Deze week Colin Huizing, de samensteller van ‘The Roaring Twenties’ in Museum Kranenburgh. “Door een spiegeling met kunst, vormgeving, mode en samenleving van de jaren 1920 worden actuele kwesties in de wereld van nu nog nadrukkelijker zichtbaar.”

Wat was de aanleiding voor deze tentoonstelling?
“Die ligt in de maatschappelijke, politieke en culturele ontwikkelingen in de wereld van nu én honderd jaar geleden. De jaren 1920 waren een periode van technische en economische vooruitgang, maar ook een tijd van politieke en economische onrust. Pandemie, emancipatie, technische en artistieke innovatie; de roerige tijden van toen lijken zich te herhalen in het heden. Samen met collega-gastcuratoren Liesbeth in ’t Hout en Wieki Somers heb ik een tentoonstelling gemaakt waarin de ontwikkelingen in beeldende kunst, vormgeving en mode in het licht van de jaren 1920 worden gespiegeld aan de mode, vormgeving en mode van nu.”

Kunstenaar Anne Wenzel

In welk opzicht sluit de tentoonstelling aan bij de actualiteit?
“Een pandemie, Black Lives Matter, gender- en identiteitskwesties: het is verhelderend (ook al is het niet altijd waterdicht) om ontwikkelingen van nu te vergelijken met die van honderd jaar geleden. De kunstenaars, vormgevers en mode-ontwerpers van nu geven met hun werk uitdrukking aan de huidige tijd. Door een spiegeling met kunst, vormgeving, mode en samenleving van toen worden actuele kwesties in de wereld van nu nog nadrukkelijker zichtbaar.”

Tijdens de opbouw van de tentoonstelling

Wat vindt u het bijzonderste stuk in de tentoonstelling?
“Lastige vraag. We hebben streng geselecteerd, ‘killing our darlings’. We hebben echt de scherpste keuzes moeten maken over wat bijzonder dan wel belangrijk is voor deze tentoonstelling. Zo heeft kunstenaar Erik van Lieshout speciaal voor deze tentoonstelling een nieuwe wandvullende collage gemaakt, genaamd ‘Happy Meal’. Het is een inhoudelijk rijk werk dat hij maakte als een reactie op Charley Toorops schilderij ‘Maaltijd der vrienden’. Charley Toorop woonde en werkte in Bergen en was een van de sleutelpersonen in het culturele leven van de jaren 1920 in Nederland. In dit doek dat ook in de tentoonstelling hangt, portretteerde Toorop haar familie en kunstenaarsvrienden. Erik van Lieshout portretteerde zijn eigen gezin tijdens een verjaardagsetentje en reageert tegelijkertijd heel associatief op allerlei actuele kwesties in de huidige Nederlandse politiek en cultuur. Hij was vooral geagiteerd door de laatdunkende wijze waarop er door de politiek naar kunst en cultuur wordt gekeken. Zo liet minister Hugo de Jonge zich tijdens de tweede lockdown ontvallen dat als je van cultuur zou willen genieten, je maar een dvd’tje moest afspelen. Cultuur als een vorm van fastfood: Happy Meal.”

Kunstenaar Erik van Lieshout voor zijn nieuwe werk ‘Happy Meal’

The Roaring Twenties’, t/m 3 april in Museum Kranenburgh, Bergen, MK geldig, www.kranenburgh.nl

Hoofdbeeld: Opbouw en installatie ‘The Roaring Twenties’, alle foto’s: Colin Huizing