Tentoonstellingen aanmelden

Achter de schermen bij… Museum Paul Tetar van Elven & Thérèse Schwartze

  • 2 maanden geleden

In Museumtijdschrift leest u in elke editie over de mooiste en meest bijzondere tentoonstellingen van het moment. Wie zijn de mensen achter de tentoonstelling? Welke keuzes maken zij, welke uitdagingen komen op hun pad? Deze week vertelt Alexandra Oostdijk, directeur van Museum Paul Tetar van Elven in Delft, over de tentoonstelling van de buitengewoon succesvolle portretkunstenaar Thérèse Schwartze. 

Wat was de aanleiding van deze tentoonstelling?
“Een aantal jaren geleden heeft gastconservator Cora Hollema een lezing gegeven aan onze vrijwilligers. Omdat de periode waarin Schwartze (1851-1918) werkte deels overeenkomt met die van Paul Tetar van Elven, en zij voor het eerst in Delft exposeerde, ontstond het idee voor een tentoonstelling. Het is ook ons plan om vanaf nu regelmatig aandacht te besteden aan vrouwelijke kunstenaars uit de negentiende en begin twintigste eeuw, waaronder Adriana Haanen.”

Tijdens de opbouw van de tentoonstelling

Wat was de grootste uitdaging tijdens het maken van deze tentoonstelling?
“De grootste uitdaging voor met name de conservator was om een representatieve keuze te maken die we op een goede manier in ons huismuseum kunnen exposeren. We hebben zelfs de kopieënwand van Paul Tetar tijdelijk verwijderd om meer ruimte te bieden aan deze kunstenares. Een behoorlijke uitdaging bij het hangen van de werken waren overigens alle verschillende ophangsystemen.”

‘De zes dochters Boissevain’, 1916, collectie Amsterdam Museum

Kunt u iets vertellen over de bijzondere bruiklenen?
“Bijzonder is dat wij buiten de werken die we van een aantal grote musea hebben geleend, ook veel particuliere bruiklenen hebben gekregen waaronder een zelfportret van Thérèse in houtskool, haar favoriete materiaal, en het prachtige portret van Mia Cuijpers, de dochter van architect Pierre Cuijpers. Bijzondere aandacht krijgen de twee familieportretten van de families Ogtrop en Boissevain, die naast elkaar in de hal hangen zodat je een goed beeld krijgt van de verschillende stijlen waarin Schwartze werkte afhankelijk van de wens van de opdrachtgever.”

Het opbouwteam met in het midden Alexandra Oostdijk

Thérèse Schwartze’, t/m 27 februari in Museum Paul Tetar van Elven, Delft, MK geldig, www.paultetarvanelven.nl

Hoofdbeeld: ‘Portret van Mia Cuijpers’, 1886, privécollectie