Tentoonstellingen aanmelden

Centraal Museum verwerft samen met Museum Arnhem veelbesproken film Wendelien van Oldenborgh

  • 1 jaar geleden

Het Centraal Museum heeft samen met Museum Arnhem de film Cinema Olanda (2017) aangekocht. Cinema Olanda is de nieuwste film van Wendelien van Oldenborgh, die onlangs in première ging in het Nederlandse Rietveld paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië en tot de nodige discussie leidde.

Oeuvre Wendelien van Oldenborgh|
Wendelien van Oldenborgh (Rotterdam, 1962) onderscheidt zich sinds 2000 met film- en dia-installaties. De onderwerpen die zij in haar werk aansnijdt hebben betrekking op maatschappelijke verhoudingen, racisme en gender. Een onderwerp dat sinds 2005 haar bijzondere aandacht heeft is de invloed van het Nederlandse koloniale verleden op het heden en op het Nederlandse zelfbeeld. Met filminstallaties als Maurits Script (2006), No False Echoes (2008), Instruction (2009), La Javanaise (2012) en met haar recente werk Cinema Olanda (2017) geldt zij als een van de weinige kunstenaars die bijdraagt aan het postkoloniale discours. Haar filmisch oeuvre wordt gekenmerkt door een hoge mate van discursiviteit: in beeld verschijnen participanten die in gesprek zijn met elkaar, een tekst voordragen of met elkaar muziek maken. Belangrijk is dat geen enkele stem de boventoon voert, het gaat de kunstenaar om polyfonie, om de verschillende stemmen naast elkaar te laten klinken. De deelnemers vertolken niet een bepaalde rol, zij performen zichzelf, hun dialoog ontwikkelt zich ter plekke.

Cinema Olanda
Cinema Olanda (2017) is de titelfilm van de gelijknamige presentatie van Wendelien van Oldenborgh en Lucy Cotter op de 57ste Biënnale van Venetië. In de film, die in één ‘take’ is genomen, komen veel verhaallijnen samen. De film is opgenomen bij de Sint Bavo, de modernistische kerk in de naoorlogse Rotterdamse wijk Pendrecht. De camera leidt de toeschouwer langs verschillende deelnemers, zwart en wit, jong en oud, eenling en groep. Allen vertellen ze over een onbekend aspect uit de Nederlandse geschiedenis. Hun verhalen laten een ander licht schijnen op het imago van de open, tolerante en moderne staat dat Nederland zich aanmeet – niet alleen tijdens de periode van de wederopbouw, maar ook vandaag de dag. De video werd met gemengde kritieken ontvangen waarbij vooral de Nederlandse pers kritisch was, terwijl het werk in het buitenland op veel lof kon rekenen.

Cinema Olanda (2017) is tot stand gekomen in opdracht van het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Het Mondriaan Fonds is verantwoordelijk voor de Nederlandse aanwezigheid tijdens de Biënnale van Venetië. Het werk is door beide musea aangekocht bij galerie Wilfried Lentz.

Gemeenschappelijk bezit
Met de aankoop door Museum Arnhem en Centraal Museum verwerft Cinema Olanda een plek in twee openbare kunstcollecties. Beide musea staan een beleid voor om vaker gemeenschappelijk werk te verwerven. Onlangs kocht Museum Arnhem samen met Stedelijk Museum Amsterdam de omvangrijke installatie In Pursuit of Bling (2014) van Otobong Nkanga aan. In het najaar is de film Cinema Olanda (2017) voor het eerst te zien in Museum Arnhem.

Bron: Persbericht Centraal Museum
Beeld: Wendelien van Oldenborgh, Cinema Olanda (filmstill), 2017.


Reageer op Centraal Museum verwerft samen met Museum Arnhem veelbesproken film Wendelien van Oldenborgh

Dit veld is verplicht Vul een geldig emailadres in
Dit veld is verplicht

Er zijn 2 reacties op Centraal Museum verwerft samen met Museum Arnhem veelbesproken film Wendelien van Oldenborgh
  1. Monique Kropman

    Ik heb de films grotendeels gezien in Venetië. Naar ik begrijp is dit project al geheel in opdracht van Mondriaan fonds gefinancierd voor een groot bedrag. Moeten uw musea het dan nu toch aankopen? Ik begrijp overigens de kritiek van de pers, die niet verschilt van de bezoekers aan het paviljoen.
    Heb me zeer verbaasd over deze inzending van Nederland voor 2017.