Tentoonstellingen aanmelden

Filmtip: kunstenaar Amie Dicke over haar visie en haar werk

  • 3 maanden geleden

Omdat u de komende weken niet naar de kunst kunt, brengt Museumtijdschrift de kunst bij u thuis! Wat u kunt verwachten? Elke dag de mooiste tips om thuis mee te cocoonen, van kunstboeken en films tot podcasts en meer.

Het plan was: 100 Hollandse meesters in de 21e eeuw, kunstenaars van nu aan het werk, geportretteerd door gerenommeerde filmmakers. Het werden er 104, van Armando tot Robert Zandvliet en van L.A. Raven tot Erwin Olaf. De bijzondere filmportretten duren ongeveer een kwartier en zijn gewoon gratis vanaf de bank of de keukentafel te bekijken. Museumtijdschrift kiest zijn favorieten in coronatijd. Deze week: Amie Dicke (Rotterdam, 1978). Omdat zij volgens onze stagiair David Dorr zulke interessante observaties doet over haar kunstenaarschap en manier van werken:

Het atelier van Amie Dicke hangt vol foto’s van uiteenlopende onderwerpen: van menselijke handen tot klassieke architectuur. Dicke noemt zichzelf liever geen kunstenaar, maar eerder wijzer, aanwijzer of verwijzer. In haar werk schuurt, bewerkt en verdoezelt ze delen van foto’s en vestigt zo de aandacht op door haar gekozen details. Zo creëert ze vreemde, interessante en soms verontrustende beelden. In de minidocumentaire Amie Dicke van filmmaker Saskia Vredeveld zien we één van de bijzondere plekken waar Dicke haar materiaal vond: het huis van een overleden vrouw, bomvol kastjes met uitpuilende lades en foto’s en ansichtkaarten van lang geleden. Hiermee onderzoekt Dicke ideeën als eigendom, herinnering en identiteit.

Bron en beeld: www.hollandsemeesters.info