Tentoonstellingen aanmelden

IDFA-kijktip: Schatten van de Krim

  • 1 week geleden

Moet een museum een standpunt innemen in politieke kwesties of moet het zogenaamd neutraal blijven? De nieuwste documentaire van Oeke Hoogendijk, ‘Schatten van de Krim’, die deze week in première gaat op het Amsterdamse documentairefestival IDFA, toont de spagaat waarin museum Allard Pierson zich al meerdere jaren bevindt.
In februari 2014 opende in het Allard Pierson een tentoonstelling met oeroude archeologische schatten uit de Krim. Wanneer Rusland in maart dat jaar het schiereiland inneemt, is het voor het museum niet duidelijk aan welke partij de vondsten terug moeten worden gegeven. Sindsdien liggen de schatten opgeslagen in Amsterdam. 

Videostill uit de documentaire

Hoogendijk neemt u in haar nieuwe film mee in de politieke en juridische strijd tussen Oekraïne, de door Rusland bestuurde musea op de Krim en het Allard Pierson. Eerder maakte Hoogendijk al kunstdocumentaires als ‘Mijn Rembrandt’ (2019) en ‘Het Nieuwe Rijksmuseum’ (2014). Voor de laatste ontving zij meerdere binnen- en buitenlandse prijzen. 

Dat het Allard Pierson zich in een lastig parket bevindt, is goed te zien wanneer de directeur midden in een interview wordt weggeroepen. Er staan onverwachts deurwaarders op de stoep die namens Oekraïne de archeologische objecten willen zien. Hierop volgen nog meer spannende momenten – binnen en buiten de rechtszaal – die laten zien hoe een Nederlands museum onverwachts in het midden is komen te staan tussen twee partijen die strijden voor hun eigen identiteit en museale objecten. 

Kijk hier voor de speeltijden en het reserveren van tickets.

Hoofdbeeld: Goud van de Krim, museum Allard Pierson