Tentoonstellingen aanmelden

Kunst in tijden van corona: 3 vragen aan Arnoud Odding, directeur Rijksmuseum Twenthe en De Museumfabriek in Enschede

  • 2 maanden geleden

Omdat u de komende weken niet naar de kunst kunt, brengt Museumtijdschrift de kunst bij u thuis! Deze keer: 3 vragen aan Arnoud Odding, directeur Rijksmuseum Twenthe en De Museumfabriek in Enschede.

Wat is uw favoriete kunstwerk uit de collectie?
Welk werk mijn favoriet is, hangt af van het moment en van de context. Op dit moment is het de fotoserie ‘Thank you for hurting me. I really needed that’, 2005-ongoing, van Melanie Bonajo. Uit die serie hebben wij vorig jaar vijf foto’s aangekocht. Het zijn portretten van haarzelf terwijl ze huilt. De zelfportretten zijn aangrijpend, niet mooi, met opgezwollen ogen en gebarsten lippen. Heel confronterend. Ze heeft zichzelf op verdrietige momenten gefotografeerd, waardoor de foto’s super authentiek zijn. Tegelijk zijn ze heel geposeerd. Bonajo geeft een mooie verbeelding van dit tijdperk, waarin mensen echt verliezen leiden en hard worden geraakt maar waarin de emotie en het lijden ook zijn uitvergroot. Een dubbelheid die in elk geval bij mij tot denken stemt.

Arnoud Odding (foto: Karoly Effenberger)

Waar bent u momenteel mee bezig?
Met krankzinnig veel tegelijk. Ik ben op een en dezelfde dag bezig met het verlengen dan wel uitstellen van tentoonstellingen, met het bedenken van nieuwe projecten, met financiële scenario’s voor de komende tijd, met de vraag hoe we mensen op een zinnige manier aan het werk houden. Daarbij denken we na over een heropening. Wat betekent dat voor de veiligheid van onze medewerkers en van onze bezoekers? Kunnen mensen straks weer zo naar het museum gaan dat ze werkelijk van de kunst genieten en niet de hele tijd bezig zijn met hoe houd ik 1,5 meter afstand? Hoe het 1,5 meter museumbezoek er in de praktijk uitziet, is nog niet zo eenvoudig.

De belangrijkste uitdaging van de coronacrisis?
Musea zijn er de afgelopen jaren steeds beter in geslaagd om grote aantallen betalende bezoekers te trekken. Maar nu ze voor een groot deel van hun exploitatie afhankelijk zijn van het aantal verkochte kaartjes blijkt dat ook een zwaktepunt. De vraag is: is het verdienmodel niet zo dominant geworden dat andere voor een museum essentiële doelstellingen onder druk staan, zoals het bewaren en bestuderen van kunst als bijdrage aan ons collectief geheugen, een vrijplaats waar je met elkaar van gedachten kunt wisselen en verschillen? Moeten we wel steeds grotere en duurdere tentoonstellingen willen maken, de zogenaamde blockbusters, die zoals Meta Knol, directeur van De Lakenhal, onlangs in een opiniestuk in de krant liet zien, financieel risicovol en onrendabel zijn? Misschien is dit een mooi moment om de maatschappelijke functie van musea te versterken.

Marina de Vries

Voor een virtuele tour door de schatkamers van Rijksmuseum Twenthe en de digitale tentoonstelling ‘Picasso & Matisse, Beauty is a line’ zie www.rijksmuseumtwenthe.nl

Hoofdbeeld:
Melanie Bonajo, ‘Thank you for hurting me. I really needed that’, 2005-ongoing, courtesy de kunstenaar & galerie Akinci