Tentoonstellingen aanmelden

Kunst in tijden van corona: 3 vragen aan Cathelijne Broers, directeur van museum Hermitage Amsterdam

  • 3 maanden geleden

Omdat u de komende weken niet naar de kunst kunt, brengt Museumtijdschrift de kunst bij u thuis! Deze keer: 3 vragen aan Cathelijne Broers, directeur van museum Hermitage Amsterdam (en van De Nieuwe Kerk).

Armband van prinses (later koningin) Anna Pavlovna. Brussel, Joseph Germain Dutalis, 1822, goud, turkoois, haren, bruikleen © Koninklijke Verzamelingen, Den Haag.

Wat is op dit moment uw favoriete kunstwerk?
De armbanden van Willem II en Anna Pavlona, te zien in onze juwelententoonstelling. Ik vind die sieraden om meerdere redenen een mooi symbool. Ik zie daarin de bijzondere samenwerking tussen ons museum en het Hermitage Museum in Sint Petersburg, en ook de verbintenis tussen het Nederlandse en Russische vorstenhuis. De armbanden zelf zijn ontroerend. Niet alleen staan de namen en initialen van de geliefden erin, van Anne en van Guillaume oftewel Willem. Maar in de ronde dichte schakels van de armbanden is van beiden ook gevlochten haar verwerkt. De turkooizensteentjes werden destijds veel cadeau gedaan bij huwelijken en stonden voor eeuwige trouw. Deze juwelen komen trouwens niet uit de collectie van het Hermitage Museum in Sint Petersburg, maar uit die van ons Koninklijk Huis. Willem II is natuurlijk een van de voorvaderen van onze huidige koning. Juwelen werden zorgvuldig bewaard en doorgegeven aan volgende generaties.

Armband van koning Willem II. Brussel, Joseph Germain Dutalis, 1822, goud, turkoois, haren, bruikleen © Koninklijke Verzamelingen, Den Haag.

Hoe ziet het anderhalvemeterbezoek er na 1 juni bij jullie uit?
Alle musea werken volgens hetzelfde protocol, maar elk gebouw is anders. Ons gebouw is gelukkig groot. Wij hebben meerdere tentoonstellingen onder een dak, dus mensen kunnen bij ons met het restaurant en het terras echt weer een dagje uit. Een grote ingreep is de entree: we hebben van de achteruitgang de ingang gemaakt en omgekeerd. Wij doen natuurlijk alles wat anderen ook doen: online ticketing only, een tijdslot, signaleringsstickers, desinfectiemiddel, de audiotour ook als app beschikbaar stellen. Daarbij hebben we het hele museum verdeeld in 1,5 meter vakken, als een soort groot ganzenbord, met passeervakken en rustplekken. Op die manier heten we bezoekers veilig, rustig en duidelijk welkom. Wat straks anders is: er staat even geen groepje mensen voor je neus. Je kunt alleen voor een vitrine staan, een rijke ervaring denk ik.

De belangrijkste uitdaging van de coronacrisis?
De eerste uitdaging was en is: per 1 juni weer opengaan. Ons hele team en gebouw is op de ontvangst van mensen gericht, fantastisch dat dat straks weer kan. Dan kunnen we ook weer wat verdienen. Ons museum wordt niet door de overheid gefinancierd, bovendien hebben we geen vaste collectie. Dat vergt de nodige flexibiliteit, ook op de langere termijn. We hebben er een grote risicofactor bij gekregen, die je niet kunt beheersen. Hoe ziet de nabije toekomst eruit? Komt er een tweede lockdown? Hoe lang gaan we de 1,5 metersamenleving houden? Er dienen zich voortdurend nieuwe vragen aan: gaan we de voor dit najaar verwachte riddertentoonstelling anders inrichten, kunnen we die in de huidige vorm door laten gaan? Met die onzekerheid moeten we als museum slim omgaan. Voorlopig zijn we trots en blij dat we de juwelententoonstelling hebben kunnen verlengen. We hopen dat er veel mensen kunnen komen.

Marina de Vries

‘Juwelen! Schitteren aan het Russische hof’, museum Hermitage Amsterdam, verlengd tot najaar 2020, voor reserveren en informatie over bezoekersmaatregelen www.hermitage.nl. Catalogus € 34,95, ISBN 9789078653806, prijs € 34,95, online te bestellen bij WBooks.

Hoofdbeeld: Cathelijne Broers (foto: Robin de Puy)