Tentoonstellingen aanmelden

Kunst in tijden van corona: 3 vragen aan Deirdre Carasso, directeur van het Stedelijk Museum Schiedam

  • 2 maanden geleden

Met de heropening van de musea in zicht, de laatste aflevering van deze serie. Dit keer: 3 vragen aan Deirdre Carasso, directeur van het Stedelijk Museum Schiedam.

Deirdre Carasso (foto: Imke Ligthart)

Wat is uw favoriete kunstwerk uit de collectie?
Ik kies nu voor ‘Conveyor’ van Zoro Feigl uit 2016. Zoro maakt kunstwerken van afgedankte materialen, in dit geval draaien twee oude transportbanden door een bak met een emulsie van boorolie en water. Wat ik er zo mooi aan vind: het is een bewegend schilderij, je blijft ernaar kijken. De kunstenaar zegt erover: “Er hoeft maar één moertje los te schieten en de beweging stopt”. Dat is in feite wat nu in de wereld gebeurt, er gaat een moertje los in de vorm van het coronavirus en het hele systeem stokt. Dat werk laat zien hoe alles met alles samenhangt. We zouden dit voorjaar een solotentoonstelling openen met werk van Zoro Feigl, die hebben we doorgeschoven naar volgend jaar. Gelukkig geeft hij een voorproefje in de vorm van de grote installatie ‘Zwermen’. Als je omhoog kijkt, lijkt het op zwermen van vogels maar het zijn allemaal kleine kogels die over doek bewegen.

Hoe heeft uw museum zich door de crisis heengeslagen?
Nou, we zitten er eigenlijk nog middenin, geen idee wat ons te wachten staat. In de tussentijd hebben wij ons tamelijk snel de vraag gesteld die bij ons past, namelijk wat kunnen wij als museum voor onze omgeving betekenen. We hebben twee dingen gedaan. Met ‘troostkunst’ hebben we kunstenaars die wonen en werken in Schiedam gevraagd om tegen een vergoeding een werk in te zenden. Die werken hebben wij op posters en ansichtkaarten gedrukt en verspreid via billboards in de stad, vrijwilligers hebben bestellingen langs de huizen gebracht. Er zijn duizenden posters besteld, ook vanuit het buitenland. En we hebben fotograaf Margi Geerlinks opdracht gegeven om de eerste twee maanden van de coronacrisis vast te leggen. Ze volgde onder meer kinderen uit groep 7 van een basisschool in Schiedam-Oost, ouders in vitale beroepen, begrafenisrituelen en een dokter. Daarbij hebben museummedewerkers de verhalen opgetekend,. Het mooie is: uit beide projecten komt nu een tentoonstelling voort.

Met de heropening in zicht, wat is de grootste uitdaging?
Wij willen mensen graag een warm huis bieden. Daartoe hebben we van alles georganiseerd, van bokswedstrijden en vaandeloptochten tot de zogenaamde plantvakantie. Je kunt in je vakantie je plant bij ons brengen en dan zorgen wij ervoor met het idee: als het museum onderdeel is van je dagelijks leven, ga je misschien vanzelf naar kunst kijken. Hoe houd je dat overeind met alle protocollen? Omdat we denken dat nogal wat mensen het financieel lastig krijgen, introduceren wij vanaf Pinkstermaandag een museumkaartje waarbij je gratis naar binnen mag in ruil voor een wederdienst: afwassen, een broodje meenemen voor de lunch, verzin het maar. En we introduceren de tandemrondleiding. In de culturele sector werken veel zzp-ers, museumdocenten en rondleiders die nu geen groepen kunnen rondleiden en dus niks verdienen. Tegen een gereduceerd tarief kan je met zijn tweeën of met een gezin een rondleider boeken. Zo steun je iemand in de culturele sector en heb je een bijzonder museumbezoek.

Marina de Vries

Stedelijk Museum Schiedam heropent op 1 juni met de exposities ‘Achter de stilte van corona, foto’s van Margi Geerlinks’, 1 juni t/m 4 oktober, en ‘Realisme nu’, t/m 4 oktober. Ook is de installatie ‘Zwermen’ van Zoro Feigl te zien. Plan uw bezoek online of telefonisch via stedelijkmuseumschiedam.nl

Hoofdbeeld: Zoro Feigl, ‘Conveyor’, 2016 (foto: Aad Hoogendoorn)