Tentoonstellingen aanmelden

Kunst in tijden van corona: 3 vragen aan Martijn van Nieuwenhuyzen, directeur Museum De Pont

  • 1 week geleden

Omdat u de komende weken niet naar de kunst kunt, brengt Museumtijdschrift de kunst bij u thuis! Deze keer: 3 vragen aan Martijn van Nieuwenhuyzen, sinds afgelopen najaar directeur Museum De Pont in Tilburg.

Wat is uw favoriete kunstwerk uit de collectie?
Dat is ‘Hermes Trismegistos I-IV’ (1995), een vierluik van de Duitse kunstenaar Sigmar Polke, dat verwijst naar de bron van kennis, waarbij oosterse en westerse wijsheid samenkomen. Hermes Trismegistos was een mythische figuur, een filosoof en grondlegger van de alchemie. Het mooie is dat Polke zelf bijna als een alchemist te werk gaat: hij experimenteert met beeld, materiaal en stijl en baseert zich op figuren uit de mozaïekvloer van de kathedraal in Siena. Toen ik in Amsterdam werkte, ben ik met Polke bevriend geraakt. Nu ik in Tilburg werk ga ik heel vaak even bij dit werk kijken. Het raakt voor mij aan de kern van alle kunst: iets nieuws maken, voortdurend andere inzichten bieden. Dat kunst ook troost biedt, merken wij aan onze berichten op facebook en instagram met elke dag één kunstwerk uit de collectie. Dat levert heel bijzondere reacties op.

Waar bent u momenteel mee bezig?
Vanaf het moment dat de contouren van de coronacrisis duidelijk werden, is er sprake van een cascade van actie en activiteit onder de (thuiswerkende) medewerkers. In een klein museum als het onze is het personeel een soort familie. Het is ongelooflijk belangrijk om iedereen geïnformeerd te houden en te proberen zorgen weg te nemen voor zover dat kan. Daarbij zijn we voortdurend plannen aan het maken, scenario’s aan het bedenken, want het nieuws ontwikkelt zich in snel tempo. In elk geval hebben we de tentoonstelling met Philippe Parreno & Liam Gillick uitgesteld en die met Monster Chetwynd laten we, afhankelijk van de situatie, langer zien.

De belangrijkste uitdaging van de coronacrisis?
Voor het museum: we gaan nu uit van sluiting tot 1 juni, maar weten niet hoe lang het nog gaat duren. In elk geval zullen we te zijner tijd niet gewoon open kunnen gaan. Musea in Hongkong doen dat momenteel gefaseerd, ze laten beperkte hoeveelheden mensen tegelijk toe. In het algemeen: mogelijk komen we straks in een samenleving terecht waarbij we anders omgaan met het klimaat, met de economie en met de hectiek van de kunstmarkt. Die draait nu vooral om geld. Hopelijk komt de inhoudelijke waarde van kunst weer voorop te staan, net als na de financiële crisis in de jaren tachtig.

Marina de Vries

Voor meer informatie: www.depont.nl, en de pont online via facebook, met elke sluitingsdag een werk uit de collectie

Beelden:
Hoofdbeeld zaaloverzicht Museum De Pont, met het vierluik ‘Hermes Trismegistos I-IV’ (1995) van Sigmar Polke
Portret Martijn van Nieuwenhuyzen door Robin de Puy


Er zijn 2 reacties op Kunst in tijden van corona: 3 vragen aan Martijn van Nieuwenhuyzen, directeur Museum De Pont
  1. Margaretha Louwers

    Herinner je mij? Dankje. Wat ik je wil vragen, is het volgende: waarom is die bijengang niet dicht?

    • mm
      Marina de Vries

      Dag Margaretha, ik vermoed dat dit bericht voor Martijn van Nieuwenhuyzen is bedoeld. Zo ja, zou je je vraag dan aan Museum De Pont willen richten?
      Dank,
      Museumtijdschrift