Tentoonstellingen aanmelden

NIEUWE RUBRIEK | Achter de schermen bij… Het Nieuwe Instituut & Disney

  • 2 weken geleden

In Museumtijdschrift leest u in elke editie over de mooiste en meest bijzondere tentoonstellingen van het moment. Wie zijn de mensen achter de tentoonstelling? Welke keuzes maken zij, welke uitdagingen komen op hun pad? Elke maandag spreekt de redactie een tentoonstellingsmaker over zijn of haar werkzaamheden.  Deze week: Saskia van Stein, curator van ‘De architectuur van een wondere wereld’. Deze tentoonstelling in Het Nieuwe Instituut laat zien hoe ingrijpend architectuur, kunst en design beïnvloed raakten door de ‘magische droomwereld’ van Walt Disney.

Wat was de aanleiding van deze tentoonstelling?
“Voor mij was de passie voor verhalen, verbeelding en vervoering een belangrijke motivator: Disney was als het ware de vader van een opkomende middenklasse in de Verenigde Staten. Hij had een nostalgisch verlangen naar vervlogen tijden maar vertelde ook verhalen over een alternatieve toekomst. Fascinerend genoeg deed hij zijn inspiratie op in Europa, toen hij in 1918 in Frankrijk ambulancechauffeur was voor het Rode Kruis. Het waren de Europese literatuur, folklore en de architectuur die hij vertaalde naar animatie, experiment, filmische technieken, zoals kadrering, collage, montage en een vertekend perspectief. Eerst in de film en later in de themaparken. De aanleiding was het willen duiden van het verschil tussen wat echt is en wat geënsceneerd, en hoe het verschil tussen die twee onze perceptie van de werkelijkheid beïnvloedt.”

Saskia van Stein, met Mickey Filter

Wat was de grootste uitdaging tijdens het maken van deze tentoonstelling?
“Iedereen heeft gelijk een beeld voor ogen als de naam Walt Disney valt, het is een uitdaging om vervolgens aan het beeld te voldoen. Het is zoeken naar de juiste balans om in een tentoonstelling een verhaal te vertellen dat aanspreekt en tevens een eigentijds licht laat schijnen op het werk en de innovaties van een van de belangrijkste verhalenvertellers van de twintigste eeuw.”

Essalam Moskee van WAM Architecten, gerestaureerd door Raymond Leeuwenburg, conservator Het Nieuwe Instituut

Wat wilt u dat bezoekers leren of meenemen van de tentoonstelling?
“Overal ter wereld groeien generaties op met Disneys overzichtelijke perspectief op de wereld, waarin het goede het kwade overwint en de genderrollen helder omlijnd zijn. We spiegelen ons en identificeren ons aan deze geanimeerde karakters. Dat gaat verder dan onschuldig vertier: de verhalen die we delen beïnvloeden ons dagelijks leven, hoe we onszelf, onze gemeenschap en de omgeving waarin we leven zien en waarderen. Zeker nu we op zoek zijn naar verhalen die een antwoord vormen op een grimmige werkelijkheid is een zeker bewustzijn over de culturele codering van belang.”

‘De architectuur van een wondere wereld’, t/m 27 maart in Het Nieuwe Instituut, Rotterdam, MK geldig, www.hetnieuweinstituut.nl

Meer lezen?
In het nieuwste nummer van Museumtijdschrift staat een uitgebreid artikel over ‘De architectuur van een wondere wereld’, geschreven door Chris Reinewald, hier te koop.

Hoofdbeeld: Opbouw tentoonstelling, Het Nieuwe Instituut; ‘Green Landscape Dress’ van Marga Weimans, schoongemaakt door Suzanne Rus (register van het Groninger Museum). Alle foto’s: Saskia van Stein