Tentoonstellingen aanmelden

Nieuwe sculptuur van Tirzo Martha in Sprengenpark Apeldoorn

  • 1 maand geleden

Op 9 december plaatste de gemeente Apeldoorn in het Sprengenpark het kunstwerk ‘Overcoming Ourselves In Order To Overcome’ van Tirzo Martha. De kunstenaar won in 2019 de 11e Wilhelminaring. Passend bij de stijl van Martha’s manier van werken, is dit kunstwerk tot stand gekomen in samenwerking met anderen. Negen inwoners van de stad Apeldoorn leverden een bijdrage aan dit werk.

Tirzo Martha: “Bij het creëren van dit werk zijn drie principes leidend geweest: balans, stapelen en dragen. Beroemde kunstenaars lijken met één hand een enorme steen te kunnen duwen of dragen. Met ontzag denk ik aan de oude tempels, bijvoorbeeld in Peru. Eeuwen later zijn we nog steeds diep onder de indruk. Het is de magie van de beeldhouwer. Stapelen is natuurlijk een klassieke vorm van beeldhouwen. Ik vind het mooi om op dat eeuwenoude principe in deze tijd terug te vallen. Ook wij hebben gestapeld, dit keer met een Nederlandse steensoort en Zuid-Afrikaanse graniet maar ook met verschillende andere materialen. Door deze brokken steen bij elkaar te brengen, geven we beeld aan het bij elkaar brengen van onze menselijke ervaringen en ideeën. Wij mensen moeten het leven ook ‘dragen’ en dat is niet altijd makkelijk. We zijn soms afhankelijk van anderen of van middelen zoals geld. Het vraagt vaak om doorzettingsvermogen en het nodige zelfvertrouwen. Dat is precies wat we terugzagen in het maakproces.’’

Overcoming Ourselves In Order To Overcome 

De kunstwerken van Tirzo Martha hebben altijd een vorm en inhoud die maatschappelijk en politiek van aard is. Hij is een scherp commentator die niet aan de zijlijn blijft staan maar zich als kunstenaar actief inzet. Bovendien werkt hij graag met een grote diversiteit aan materialen en voorwerpen – waarvan de autoband een regelmatig voorkomend object is. De kunstwerken van Martha zijn vaak het product van samenwerkingsprocessen met mensen uit alle lagen van de bevolking. Hij vindt het interessant hoe er altijd verschillende invalshoeken qua interpretatie, beleving en verbeelding zijn vanuit mensen ten opzichte van het leven en alles wat er om ons heen gebeurt.

In Apeldoorn werkten negen mensen mee aan het kunstwerk. Dit werd mogelijk gemaakt door de samenwerking met ACEC (Apeldoorns Centrum voor Eigentijdse Cultuur) en de gemeente Apeldoorn. Alle negen inwoners brachten niet alleen hun eigenheid mee, maar namen ook objecten mee die hun band met de stad in beeld brengen. Van een gevlochten mand van oma, kastanjes uit de omgeving tot een 17e- eeuwse baksteen van Paleis Het Loo. Al deze objecten zijn verweven in het beeld en maken het tot een uniek kunstwerk. Tirzo Martha: “Van de negen inwoners wonen sommigen al generaties lang in de stad terwijl anderen op een bepaald moment in hun leven er ‘gewoon’ zijn komen wonen. Tijdens het werken was ik verrast over hun openheid, over de gevoelde noodzaak om samen een kunstwerk te maken. Door corona zijn mensen veranderd in hun omgang met elkaar. Het klinkt misschien raar maar de pandemie heeft dit proces makkelijker gemaakt en zelfs versneld op gang gebracht. We hebben naar elkaars verhalen geluisterd en met elkaar van gedachten gewisseld.’’

Gedicht van Ester Naomi Perquin
Het gedicht Ring van Ester Naomi Perquin, speciaal in opdracht voor dit beeld geschreven, zal komende zomer worden voorgelezen tijdens de onthulling van het beeld van Tirzo Martha in het Sprengenpark.

Tweede beeld van Martha in de openbare ruimte
Het kunstwerk ‘Overcoming Ourselves In Order To Overcome’ van Tirzo Martha is zijn tweede werk in de openbare ruimte in Nederland, na De dematerialisatie van de vijf geboden in de vijf zintuigen eerder vorig jaar in de binnenstad van Den Haag.

Uit het juryrapport van Tirzo Martha

“Zijn beelden vallen op door hun geconcentreerde speelsheid, hun afgewogen gebruik van allerhande materialen en hun immanente vernieuwing van het tegelijk herkenbare sculpturale. Zijn onconventionele materiaalgebruik is daar op velerlei wijze de drager van en staat dwars op het aloude idioom van marmer, staal, stam. Emmers, wasknijpers, gevonden voorwerpen, autobanden, tekstborden, afgedankte spullen vormen de grondstoffen van zijn assemblages en sculpturen die altijd afgewogen en uitgebalanceerd zijn. En dat zonder de vitaliteit, de levenskracht en de directe aanwezigheid van zijn werk op enigerlei wijze in te dammen.”

Bron en beeld: Persbericht Wilhelminaring